زمان طلایی بارداری در سیکل ماهانه چه روزی است؟

زمان طلایی بارداری در سیکل ماهانه چه روزی است؟

برای همه زوج‌ها وجود بچه در زندگی شیرین‌ترین و بهترین اتفاق است. بارداری با وجود سختی‌ برای خانم‌ها، شیرین و لذتبخش است. یکی از سوالاتی که ذهن زوج‌ها را درگیر می‌کند این بوده که زمان طلایی بارداری چه موقع است. زوج‌ها چه زمانی می‌توانند اقدام به بارداری کنند و با مشکل خاصی روبه رو نشوند؟ در واقع آگاه نبودن از بهترین زمان بارداری می‌تواند شانس باروری را تاحدودی کاهش دهد. همچنین نمی‌توان گفت هر رابطه جنسی به بارداری منجر می‌شود! در ادامه زمان طلایی بارداری را بررسی کرده‌ایم پس با ما همراه باشید.

بهترین زمان برای اقدام به بارداری

زمان طلایی بارداری در سیکل ماهانه چه روزی است؟

چرخه قاعدگی شما مجموعه‌ای از تغییرات را توصیف می‌کند و شما هر ماه آن‌ها را تجربه می‌کنید. همچنین هورمون‌های استروژن و پروژسترون نیز در چرخه کاهش و افزایش می‌یابند. در واقع متوسط ​​چرخه قاعدگی 28 روزه است، اما اگر سیکل شما بین 21 تا 35 روز باشد، همچنان معمولی در نظر گرفته می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن‌های‌ قاعدگی، پریود خود را دنبال کنید تا بفهمید دوره شما چند روزه است. این درحالی است که هیچ روز طلایی در چرخه شما وجود ندارد تا تضمینی برای باردار شدن باشد. اما، یک دوره زمانی وجود دارد که به عنوان پنجره باروری شما شناخته می‌شود و زمان طلایی بارداری به شمار می‌رود.

بارداری در زمان تخمک گذاری

زمان طلایی بارداری در سیکل ماهانه چه روزی است؟

برای درک زمان طلایی باردار شدن، ابتدا قبل از هرچیزی بدانید که هورمون‌های شما قبل و بعد از پریود چه کاری انجام می‌دهند. از روزی که پریود شما شروع می‌شود در طول دوره قاعدگی، سطح استروژن و پروژسترون شما معمولاً پایین است. پس از اتمام دوره قاعدگی، غده هیپوفیز (غده کوچکی که به عنوان مرکز کنترل هورمون در مغز شما عمل می‌کند) هورمون محرک فولیکول را ترشح می‌کند. این هورمونی است که سیگنال‌هایی را به تخمدان‌های شما می فرستد تا فرآیند تخمک‌گذاری را آغاز کنند. به‌طوری‌که سطح استروژن شما نیز شروع به افزایش می‌کند. برای باردار شدن در زمان تخمک گذاری به‌طور معمول، بین روزهای 13 تا 15بعد از پریود شانس بیشتری دارید. همچنین در این زمان افزایش هورمون لوتئینیزه کننده را تجربه خواهید کرد که به یکی از تخمدان‌های شما سیگنال می‌دهد تا تخمک آزاد کند. به این حالت تخمک‌گذاری می گویند. در واقع زمان تخمک‌گذاری بهترین زمان برای بارداری است.

آیا قبل از شروع قاعدگی بارداری امکان پذیر است؟

زمان طلایی بارداری در سیکل ماهانه چه روزی است؟

در بیشتر مواقع بعید است که بتوانید درست قبل از قاعدگی بعدی باردار شوید زیرا پنجره باروری شما معمولاً در اواسط چرخه کاهش می‌یابد. فاز لوتئال به روزهای بعد از تخمک گذاری و همچنین قبل از پریودی گفته می شود. اگر در طول دوره باروری باردار نشده‌اید، در اواسط دوره سطح پروژسترون شما به آرامی شروع به کاهش می‌کند. به‌طوری‌که با تجربه علائمی ازجمله: گرفتگی عضلات، سردرد، و تغییرات خلقی متوجه می‌شوید که زمان شروع قاعدگی بوده و سطح استروژن در حال کاهش است. به همین دلیل احتمال بارداری شما درست قبل از پریود یا در مرحله لوتئال کمتر است. با این حال، اگر در روزهای باروری باردار شده باشید، سطح پروژسترون شما بالا خواهد ماند و محیطی ایده آل برای کاشت تخمک بارور شده در دیواره رحم و رشد ایجاد می‌شود.

چگونه می توانید تشخیص دهید که در پنجره بارور خود هستید؟

زمان طلایی بارداری در سیکل ماهانه چه روزی است؟

در حالی که می‌توانید چرخه خود را با استفاده از اپلیکیشن‌‌ها دنبال کنید تا روزهایی که ممکن است تخمک گذاری داشته باشید را ببینید، علائم دیگری نیز در ارتباط با پنجره باروری وجود دارند که می‌توانید به آنها توجه کنید. اساساً، این نشانه‌ها سیگنال های بدن شما هستند که اگر می‌خواهید باردار شوید، وقت آن است که رابطه جنسی داشته باشید. این علائم عبارتند از: ترشحات شفاف و چسبنده واژن (که مخاط دهانه رحم نیز نامیده می‌شود) و شبیه سفیده تخم مرغ است. ناراحتی در یک طرف شکم (که تصور می‌شود با آزاد شدن تخمک در طول تخمک‌گذاری مرتبط است) و افزایش میل جنسی.

سیکل قاعدگی خود را بشناسید

زمان طلایی بارداری در سیکل ماهانه چه روزی است؟

برای باردار شدن، باید بدانید که تخمک‌گذاری چه زمانی اتفاق می‌افتد. در دوران تخمک گذاری که تخمدان ها به آزاد کردن تخمک می پردازند، شانس بسیار بیشتری برای بارداری دارید. پس در نتیجه برنامه درستی برای داشتن رابطه جنسی در نظر بگیرید. برای اکثر مردم، ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین راه برای تشخیص زمان تخمک‌گذاری، دنبال کردن دوره‌های قاعدگی در تقویم است. معمولا 14 روز قبل از پریودی تخمک گذاری رخ می دهد. مهم نیست که دوره قاعدگی شما چقدر طولانی باشد، این از فردی به فرد دیگر ثابت است.

نحوه شمارش سیکل قاعدگی چگونه است؟

زمان طلایی بارداری در سیکل ماهانه چه روزی است؟

از اولین روز پریودی تا روز اول قاعدگی بعدی چرخه شما به طول می انجامد. اگر سیکل شما به طور معمول 21 روز طول می‌کشد، احتمالا حدود روز 7 ام تخمک گذاری می‌کنید. اگر چرخه شما کمی طولانی‌تر است مثلاً 35 روز، حدود روز 21 تخمک گذاری می‌کنید. اگر چرخه شما بین 26 تا 28 روز باشد، تخمک گذاری بین روزهای 12 تا 14 در هر سیکل مشخص اتفاق می‌افتد.

در بین تمام روش‌های تشخیص تخمک‌گذاری، نظارت بر مخاط دهانه رحم قابل اعتمادترین بوده چراکه مخاط دهانه رحم نوعی ترشحات واژن است. به‌طوری‌که مخاط از دهانه رحم شما می‌آید و از طریق واژن خارج می‌شود. این مخاط در طول ماه تغییر می‌کند و 1 تا 2 روز قبل از تخمک‌گذاری به اوج خود می‌رسد. در این مرحله از چرخه خود، ممکن است متوجه ترشحات شفاف واژن شوید و بدانید که در زمان طلایی بارداری قرار دارید.

پنجره باروری چه زمانی شروع می شود؟

زمان طلایی بارداری در سیکل ماهانه چه روزی است؟

“پنجره بارور” چند روز قبل از تخمک گذاری شروع می‌شود. معمولاً با چندین علامت تخمک‌گذاری مشخص می‌شود که یکی از آنها ترشحات واژن بوده که شفاف، لغزنده است. این ترشحات لغزنده بسیار “دوستدار اسپرم” بوده و به اسپرم کمک می‌کنند تا سریعتر از طریق سیستم تولید مثل حرکت کرده و با تخمک آزاد شده از تخمدان شما ملاقات کنند. همچنین ممکن است در این روزها میل جنسی بیشتری داشته باشید، زیرا سطح هورمون لوتئین کننده (LH) به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. پنجره باروری زمانی است که شما بیشترین شانس باردار شدن را دارید. زوج هایی که قصد باردار شدن را دارند نباید در این مدت زمان طلایی بارداری را از دست بدهند.

جمع بندی

تنها شانسی که در طول چرخه قاعدگی برای باردار شدن وجود دارد زمان تخمک گذاری که معمولا ۶ تا ۷ روز بعد از قاعدگی یا اواسط سیکل برای اکثر افراد است. این زمان به عنوان پنجره بارور شما شناخته می‌شود و اسپرم می‌تواند تا پنج روز در دستگاه تناسلی شما زندگی کند. در عین حال، تخمکی که تخمدان‌ها در لوله رحمی آزاد می‌کنند تا حدود 24 ساعت پس از تخمک‌گذاری سالم و زنده می‌ماند. همچنین توصیه می‌شود برای به حداکثر رساندن شانس باردار شدن، هر روز یا یک روز در میان از پنجره باروری خود رابطه جنسی داشته باشید. در این صورت شانس شما برای باردار شدن در زمان طلایی بارداری بیشتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *