سوالات متداول در ارتباط با بارداری

بررسی‌ 10 نمونه از سوالات متداول در ارتباط با بارداری

اگر به دنبال حفظ سلامتی خود و جنین‌تان هستید، باید با رایج‌ترین سوالات متداول در ارتباط با بارداری آشنا شوید تا از بروز هر گونه عارضه خطرناک جلوگیری شود‌. شاید برای شما نیز سوال باشد که فواید مصرف ماهی در بارداری چیست؟ چه راهکارهایی برای درمان ترک‌های پوستی در بارداری وجود دارد؟ علت دردهای لگنی در اواخر بارداری چیست؟ خروج ترشحات واژینال در بارداری خطرناک است؟ اگر شما نیز با چنین سوالاتی مواجه هستید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا شما را با سایر سوالات متداول در بارداری آشنا کنیم.

1.    مصرف ماهی در بارداری چه فوایدی دارد؟

سوالات متداول در ارتباط با بارداری

گوشت ماهی حاوی مقادیر بسیار زیادی امگا 3 و اسیدهای چرب ضروری است که به صورت طبیعی در بدن ساخته نمی‌شوند؛ بنابراین جهت حفظ سلامتی خود و جنین باید به مصرف ماهی در بارداری اهمیت دهید‌. از مهم‌ترین فواید مصرف ماهی و تغذیه در بارداری می‌‌توان به بهبود متابولیسم ویتامین‌های محلول در چربی (مانند ویتامین E و A)، کاهش نشانه‌های افسردگی و تکمیل سریع‌تر اندام‌های چشم و مغز جنین اشاره کرد. قزل‌آلا و سالمون از بهترین ماهی‌هایی هستند که مصرف آن‌ها در بارداری توصیه می‌شود؛ برای این کار گوشت ماهی کباب شده یا پخته شده در فر را با آبلیمو مزه‌دار کنید. مصرف سایر منابع امگا 3 مانند گردو، تخم‌مرغ و… جایگزین مناسبی برای گوشت ماهی در دوران بارداری است.

2.    برای درمان گرفتگی پاها در دوران بارداری چکار کنیم؟

سوالات متداول در ارتباط با بارداری

نحوه درمان گرفتگی پا یکی از مهم‌ترین سوالات متداول در ارتباط با بارداری است که بسیاری از زنان در دوران حاملگی با آن مواجه هستند. گرفتگی پا به معنای اسپاسم دردناک اندام تحتانی (قسمت بالای پا تا پایین‌ ساق) است که در 3 ماهه دوم و سوم بارداری شدت زیادی دارد. بسیاری از بانوان باردار از افزایش شدت گرفتگی پا به هنگام شب خبر می‌دهند؛ جهت درمان این عارضه در طول روز حرکات ورزشی مناسبی مانند پیاده‌روی، تمرینات کششی و… را انجام دهید. همچنین برای این کار ترکیبات غذایی غنی از مواد معدنی منیزیم و پتاسیم مانند سیب، موز، انجیر خشک و کشمش را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

3.    پیش از شروع ورزش در بارداری باید به چه نکاتی اهمیت داد؟

سوالات متداول در ارتباط با بارداری

ورزش در بارداری یکی از مفیدترین کارهایی است که سلامت شما و جنین را تضمین می‌کند؛ با این حال پیش از انجام برخی تمرینات ورزشی باید با پزشک خود مشورت کنید. پزشک متخصص در برخی مواقع مادر باردار را به دلیل محدودیت‌های حرکتی، بیماری‌های زمینه‌ای و… از انجام تمرینات ورزشی سنگین منع می‌کند. زنانی که دارای سابقه تمرین ورزشی هستند، به راحتی می‌توانند حرکات تمرینی لازم در دوران بارداری را انجام دهند؛ با این حال بهتر است برای انجام تمرینات از یک متخصص فیزیوتراپی کمک بگیرید. اگر به هنگام ورزش کردن نشانه‌های تنگی نفس شدید، تعریق سرد، ناراحتی، خستگی شدید و… بروز کرد، بلافاصله ادامه تمرین را متوقف کنید و به پزشک خود اطلاع دهید.

4.    چگونه به شیرخوار برای گرفتن پستان کمک کنم؟

سوالات متداول در ارتباط با بارداری

برای این کار ابتدا باید دهان شیرخوار را باز کنید و با کف دست خود قاعده گردن و شانه شیرخوار را به گونه‌ای بگیرید که انگشت شست و اشاره شما در طرفین سر نوزاد (نزدیک گوش‌ها) باشد. در مرحله بعدی سر شیرخوار را کمی به سمت عقب متمایل کنید تا نوزاد بتواند نوک پستان را در دهان بگیرد. تماس چانه نوزاد با پستان مادر، بیرون برگشتن لب پایینی نوزاد و شنیده شدن صدای قورت دادن شیر نشان می‌دهند که شیرخوار در حال مکیدن صحیح نوک پستان مادر است.

5.    برای درمان ترک‌های پوستی در دوران بارداری چکار کنم؟

سوالات متداول در ارتباط با بارداری

نحوه درمان ترک‌های پوستی روی پوست شکم، پستان‌ها، ران‌ها و… یکی از مهم‌ترین سوالات متداول در ارتباط با بارداری است. بسیاری از ترک‌های پوستی پس از زایمان و گذشت مدت زمان مشخصی محو می‌شوند؛ اما بهتر است که به درمان این عارضه‌های پوستی در حاملگی اهمیت دهید. در حال حاضر درمان قطعی برای ترک‌های پوستی بارداری وجود ندارد و تنها ضمن استفاده از برخی داروهای موضعی مانند کرم پلاسنتور، سرم بایوایل، کرم ماستلا، هیدرودرم و… می‌توان شدت این عارضه‌ها را کاهش داد. برخی از مادران باردار برای درمان ترک‌های پوستی به سراغ داروهای گیاهی مانند روغن بادام، روغن زیتون و… می‌روند.

6.    علت دردهای لگنی در اواخر بارداری چیست؟

سوالات متداول در ارتباط با بارداری

در اواخر دوران بارداری سر جنین به قسمت عمیق‌تری از لگن مادر نفوذ می‌کند و وزن جنین به صورت مستقیم به لگن مادر وارد می‌شود. در این حالت مادر باردار از دردهای خفیف تا شدید لگن خبر می‌دهد که به هنگام راه رفتن، ایستادن و… افزایش می‌یابد. جهت تسکین دردهای لگنی در دوران بارداری پاهای خود را در سطح بالاتری از بدن قرار دهید و از انجام فعالیت‌های سنگین دوری کنید. از دیگر راهکارهای کنترل‌ درد لگن بارداری می‌توان به ماساژ درمانی، استفاده از شکم بند، حمام یا کمپرس گرم، انجام ورزش‌های لگنی و… اشاره کرد.

7.    آیا پایین‌ آمدن جنین در حفره لگنی خطرناک است؟

سوالات متداول در ارتباط با بارداری

برخی مادران باردار از خالی شدن سر شکم یا پایین آمدن جنین در حفره لگن خبر می‌دهند و در مورد خطرناک بودن این موضوع سوال می‌کنند. این پدیده در اغلب موارد یکی از مراحل طبیعی بارداری است و مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ با این وجود جهت کسب اطلاعات بیش‌تر به پزشک متخصص مراجعه کنید. پایین آمدن جنین درون حفره لگنی باعث کاهش فشار وارد شده از رحم به دیافراگم می‌شود؛ بنابراین به شکل راحت‌تری می‌‌توانید نفس بکشید‌. همچنین احساس سنگینی یا پُر بودن معده کاهش می‌یابد و غذا خوردن برای شما راحت‌تر خواهد شد.

8.    خروج ترشحات واژینال در بارداری نشانه چیست؟

سوالات متداول در ارتباط با بارداری

در ادامه بررسی سوالات متداول در ارتباط با بارداری باید با علت و نشانه‌های خروج ترشحات واژینال در این دوران آشنا شوید. در سه ماه دوم بارداری به دلیل تغییرات هورمونی و محفاظت از کانال تولد در برابر عفونت‌های باکتریایی، ترشحات شیری رنگ از واژن شما خارج می‌شود. این ترشحات بوی خفیفی دارند و در اغلب موارد کاملا بی‌بو هستند؛ در صورتی که ترشحات واژینال شما بدبو باشد، باید بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

9.    چرا در دوران بارداری احساس سرگیجه دارم؟

سوالات متداول در ارتباط با بارداری

از حدود هفته 12 بارداری عروق خونی بدن مادر گشاد می‌شوند تا میزان خون بیش‌تری به جنین برسد؛ این موضوع باعث کاهش خون‌رسانی به مغز شما و بروز نشانه‌های سرگیجه و حواس‌پرتی می‌شود. در این دوران از انجام حرکات ناگهانی خودداری کنید؛ همچنین جهت تغییر وضعیت از حالت خوابیده به نشسته، ابتدا چند ثانیه بنشینید و بعد بلند شوید. در صورت بروز نشانه‌های سرگیجه و ضعف باید اقدامات فوری مانند دراز کشیدن، تنفس عمیق و سریع، درآوردن لباس‌های تنگ و اضافی و… را انجام‌ دهید. در صورت تداوم یافتن حملات سرگیجه بارداری، به پزشک خود مراجعه کنید تا داروهای لازم تجویز شود.

10.  برای کنترل تکرر یا بی‌اختیاری ادرار در دوران بارداری چکار کنم؟

سوالات متداول در ارتباط با بارداری

در سه ماهه سوم بارداری فشار وارد شده از سوی جنین به مثانه مادر افزایش می‌یابد؛ به همین علت بسیاری از مادران باردار در این دوران نشانه‌های تکرر یا بی‌اختیاری ادرار را تجربه می‌کنند. همچنین بسیاری از مادران باردار به هنگام سرفه، عطسه و خنده از نشانه‌های تکرر یا بی‌اختیاری ادرار خبر می‌دهند که طبیعی است. در این موقعیت از کاهش مصرف مایعات خودداری کنید و انجام ورزش‌های تقویت کف لگن را در برنامه روزانه خود قرار دهید. همچنین به هنگام دفع ادرار تا جای ممکن به سمت جلو خم شوید؛ این کار باعث تخلیه کامل مثانه می‌شود.

سخن پایانی

بررسی‌ سوالات متداول در ارتباط با بارداری اهمیت زیادی دارد و باعث افزایش آگاهی شما از نشانه‌های طبیعی و غیرطبیعی در این دوران می‌شود. در این مقاله شما را با نکات رایجی مانند درمان ترک‌های پوستی در دوران بارداری، علت دردهای لگنی در اواخر حاملگی، درمان گرفتگی پاها در بارداری و… آشنا کردیم. جهت تجربه آسوده دوران بارداری و جلوگیری از عارضه‌های خطرناک برای خود و جنین‌تان باید به برخی نکات ساده اهمیت دهید‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *