سونوگرافی ترانس واژینال
کیست شکلاتی

آندومتریوز چه مشکلاتی را در زنان به وجود می آورد؟

آندومتریوز

آندومتریوز ، ایمپلنت آندومتر

آندومتریوز Endometriosis یک اختلال غالبا دردناک است که در آن بافتی که باید داخل رحم (آندومتر) قرار بگیرد در خارج از رحم رشد می کند. اندومتریوز معمولا تخمدان ها، لوله های فالوپ و بافتی که لگن را پوشانده درگیر می کند و به ندرت در خارج از اندام های لگنی گسترش می یابد.

در زمان عادت ماهانه تغییرات هورمونی در بدن رخ می دهد که این تغییرات منجر به ضخیم شدن بافت داخل رحم می شود و در ادامه این بافت ریزش کرده و منجر به خونریزی می شود که ما با همان خونریزی پریودی می شناسیم. حال اگر بافت داخل رحم در جایی غیر از داخل رحم باشد و به بیرون از رحم و به سمت تخمدان ها رشد کرده باشد (یعنی اینکه فرد دچار اندومتریوز باشد) در هر بار پریود شدن و تغییرات هورمونی این بافت های خارج رحمی رشد کرده و خونریزی می کنند اما چون این خونریزی داخل رحم اتفاق نیافتاده پس از بدن خارج نمی شود و داخل لگن قرار گرفته و مشکلاتی را برای فرد به وجود می آورد.

اندومتریوز در لگن باعث مشکلاتی می شود :

• تحریک
  • تشکیل اسکار
  • چسبندگی : بافت اطراف اندومتریوز ممکن است تحریک شود و با گذشت زمان زخم شده و چسبندگی ایجاد شود .این چسبندگی ها نوارهای غیر معمول از جنس فیبر هستند که می توانند بافت ها و اندام های لگن را به یکدیگر متصل کنند مانند چسبندگی رحم .
  • درد شدید در طول پریودی
  • مشکلات باروری
  • زمانی که آندومتریوز تخمدان ها را درگیر می کند کیست اندومتریوما یا شکلاتی تشکیل می شود .

علائم آندومتریوز

علائم آندومتریوز متفاوت است چراکه بعضی از زنان علائم خفیف را تجربه می کنند اما برخی دیگر می توانند علائم متوسط ​​تا شدید داشته باشند البته شدت درد شما درجه و یا مرحله بیماری را نشان نمی دهد شما ممکن است یک نوع خفیفی از بیماری را داشته باشید و درد عذاب آور را تجربه کنید همچنین ممکن است یک فرم شدیدی از بیماری را داشته باشید و ناراحتی بسیار کمی را تجربه کنید.

علامت اولیه آندومتریوز درد لگن است که اغلب با دوره قاعدگی مرتبط است اگر چه بسیاری از افراد در طول دوره قاعدگی خود درد را تجربه می کنند اما افراد مبتلا به اندومتریوز معمولا درد قاعدگی را طوری توصیف می کنند که به مراتب بدتر از حد معمول است و این درد ممکن است در طول زمان افزایش یابد.

• پریودی های دردناک : درد و گرفتگی لگن ممکن است قبل از شروع و چندین روز بعد از پریودی ادامه داشته باشد همچنین ممکن است درد کمر و شکم داشته باشید .

• درد در طول رابطه جنسی و پس از آن
  • درد به هنگام حرکات شکمی و ادرار کردن
  • خون ریزی بیش از حد : ممکن است در دوره قاعدگی خونریزی شدید داشته باشید یا در فواصل کوتاه دچار خونریزی شوید .
  • ناباروری : گاهی اوقات آندومتریوز در افرادی که به دنبال درمان ناباروری هستند تشخیص داده می شود.
  • علائم و نشانه های دیگر ممکن است خستگی، اسهال، یبوست، ضعف یا حالت تهوع مخصوصا در دوران قاعدگی باشد .
ایمپلنت آندومتر

درمان ایمپلنت آندومتر

اگر علائمی مشابه چیزی که گفتیم را دارید برای انجام آزمایشات تشخیصی به پزشک مراجعه کنید . آندومتریوز هیچ درمانی ندارد اما علائم آن می تواند مدیریت شود همچنین گزینه های دارویی و جراحی برای کمک به کاهش علائم و مدیریت هر گونه عوارض احتمالی در دسترس هستند .

پزشک ممکن است ابتدا درمان های محافظه کارانه را امتحان کند اما اگر پیشرفتی مشاهده نشود ممکن است آنها عمل جراحی را توصیه کنند و از آنجایی که این بیماری ناباروری را به دنبال دارد و درمان قطعی هم در دسترس نیست ممکن است از لحاظ روانی برای بیماران دشوار باشد .

• داروهای ضد درد
  • هورمون تراپی : هورمون های مكمل گاهی می توانند درد را از بین ببرند و پیشرفت آندومتریوز را متوقف کنند. هورمون درمانی به بدن شما کمک می کند تا تغییرات هورمونی ماهانه را – که باعث رشد بافتی که در هنگام اندومتریوز اتفاق می افتد – کنترل کنید.

• پیشگیری از بارداری هورمونی : ضد بارداری هورمونی با جلوگیری از رشد ماهانه و ایجاد بافت اندومتر باروری را کاهش می دهد. قرصهای ضد بارداری چسب پچ و حلقه های واژینال می توانند درد را در اندومتریوز خفیف کاهش دهند و یا حتی از بین ببرند.
  • تزریق مدروکسی پروژسترون : در توقف قاعدگی موثر است . این درمان رشد ایمپلنت آندومتر را متوقف می کند و درد و علائم دیگر را از بین می برد و این ممکن است اولین انتخاب شما باشد با این حال عوارضی مثل افزایش وزن، افسردگی ، درد پستان، تورم، حساسیت به لمس در برخی موارد گزارش شده است .
  • دانازول : داروی دیگری است که برای متوقف کردن قاعدگی و کاهش علائم استفاده می شود و دنازول می تواند عوارض جانبی مانند آکنه و هیرسوتیسم داشته باشد. هیرسوتیسم رشد مو غیر طبیعی در صورت و بدن زنان است.
  • جراحی : این درمان برای زنانی است که می خواهند باردار شوند و یا برای آنها درمان های هورمونی جواب نمی دهد. هدف جراحی این است که جلوی رشد و گسترش اندومتری را بدون آسیب رساندن به اندام های تولید مثل بگیرد .
  • جراحی اندومتریوز وسیع با لاپاراسکوپی : از لاپاروسکوپی که جراحی حداقل تهاجمی است برای تشخیص و مصور سازی آندومتریوز و همچنین حذف بافت آندومتر استفاده می شود.

• جراحی هیسترکتومی : اگر وضعیت شما با درمان های دیگر بهبود نیافته باشد ممکن است پزشک هیسترکتومی کامل را به عنوان آخرین راهکار انتخاب کند . در طی یک هیسترکتومی کامل جراح رحم و دهانه رحم را از بین می برد ممکن است تخمدان ها را نیز حذف کنند زیرا این اندامها باعث ایجاد استروژن می شوند و استروژن باعث رشد بافت اندومتری می شود علاوه بر این جراح ضایعات ایمپلنت آندومتر را از بین می برد.
آندومتریوز

علل آندومتریوز

علت دقیق ایمپلنت آندومتر شناخته شده نیست و نظریه های متعددی در مورد علت آن وجود دارد هر چند هیچ یک از نظریه های علمی ثابت نشده است.

• قاعدگی عقب گرد : در این نوع قاعدگی خون قاعدگی که حاوی سلولهای آندومتر است به جای خارج از بدن از لوله های فالوپ به داخل حفره های لگنی جریان می یابد و به دیواره های لگن و سطوح اندام های لگنی می رسد و آنجا رشد کرده و در طول هر دوره قاعدگی ضخیم شده و خونریزی می کند .
  • تبدیل سلول های جنینی : هورمون هایی مانند استروژن ممکن است سلول های جنینی (سلول هایی که در مراحل اولیه رشد قرار دارند) را در طول بلوغ به سلول های اندومتری تبدیل کند.
  • اسکار جراحی : بعد از جراحی هایی مانند هیسترکتومی و یا سزارین، سلول های آندومتر ممکن است به محل برش جراحی متصل شوند.

• انتقال سلول های آندومتر : رگ های خونی یا سیستم لنفاوی ممکن است سلول اندومتر را به سایر قسمت های بدن انتقال دهد.
  • اختلال سیستم ایمنی : مشکل در سیستم ایمنی بدن ممکن است باعث ناتوانی در تشخیص و تخریب بافت اندومتری که در خارج از رحم رشد می کند، شود.