بیماری مقاربتی سفلیس

بیماری مقاربتی سفلیس بسیار مسری و عفونی است و از طریق پوست یا رابطه جنسی منتقل می شود. اولین نشانه از سیفلیس غالبا دو یا سه هفته پس از آلوده شدن به صورت زخم های داخلی یا روی اندام تناسلی، دهان و گلو پدیدار می شود البته در مواردی ممکن است این نشانه ها کمتر یا دیرتر بروز کنند و یا اصلا بروز نکنند.

مراحل بیماری سیفلیس

سیفلیس چند مرحله دارد و می تواند برای مدت طولانی مسری باشد :

1. مرحله اول عفونت را سفلیس اولیه یا ابتدایی می گویند که ضایعاتی موسوم به شانکره (Chancre) در هر اندازه و یا شکلی به وجود می آید. این ضایعات معمولا بدون درد و خونریزی و به صورت یک برآمدگی سفت زیر پوست هستند و ممکن است متوجه آنها نشوید به خصوص اگر در دهان، مقعد یا دهانه رحم باشند. بدون درمان این ضایعات در چند هفته از بین می روند اما عفونت همچنان وجود دارد.
  2. دو تا شش ماه پس از ابتلا، مرحله دوم سفلیس با علائمی مشابه با بیماری آنفولانزا به علاوه ریزش مو، دانه های روی دست و پا و زگیل شروع می شود. بعضی از افراد نیز دچار سر درد، درد در استخوان ها، عضلات و مفاصل می شوند. حتی اگر این علائم هم از بین بروند شما همچنان ناقل این بیماری هستید.
  3. دو سال بعد از آلوده شدن به این بیماری وارد مرحله سوم یعنی سفلیس دیرهنگام می شوید. در این مرحله بیمار ممکن است آسیب های جدی مثل نابینایی، ناشنوایی، بیماری های قلبی و ذهنی و اختلالات عصبی ببیند به همین دلیل درمان در این مرحله برای جلوگیری از پیامدهای طولانی مدت بسیار مهم است.
بیماری مقاربتی سفلیس

سفلیس در بارداری

برای همه زنان باردار ضروری است که آزمایش سفلیس دهند زیرا یک زن آلوده می تواند این بیماری را به نوزاد خود منتقل کند. این سیفلیس مادرزادی نامیده می شود و می تواند یک عفونت ناتوان کننده و خطرناک برای نوزاد باشد. در صورت تشخیص سفلیس را می توان در طول بارداری درمان کرد و احتمال ابتلای کودک را کاهش داد.

درمان بیماری جنسی سیفلیس

اگر در مورد ابتلا به این بیماری مشکوک هستید به پزشک مراجعه کنید و با یک آزمایش ساده از وجود یا عدم وجود این بیماری مطمئن شوید. نگران نباشید زیرا درمان شامل مصرف آنتی بیوتیک هایی مثل پنی سیلین و آزیترومایسین می باشد اما درمان اگر در مراحل اولیه و ثانویه انجام شود خیلی بهتر از مرحله سوم است زیرا در مرحله سوم آسیب هایی که بیمار دیده (مثل نابینایی و یا ناشنوایی) گاه جبران ناپذیر است و حتی با درمان هم نمی توان بیمار را به وضعیت سابق بازگرداند.