بیماری مقاربتی کلامیدیا

بیماری مقاربتی کلامیدیا یک عفونت جنسی است که توسط باکتری کلامیدیا تراکوماتیس ایجاد می شود. این عفونت توسط روابط جنسی دهانی، مهبلی و مقعدی انتقال می یابد و سیستم تولید مثل مردان و زنان را درگیر می کند و سبب التهاب بافت ها می شود.

علائم کلامیدیا

عفونت کلامیدیا غالبا علامت دار است پش در اکثر مواقع بیمار متوجه می شود که به آن مبتلا شده است و لازم است که پس از آن به طور کلی و همیشگی رابطه محافظت شده داشته باشد و به موقع آزمایش دهد.

• این عفونت سبب علائمی چون درد یا ترشح از آلت و واژن می شود.
  • خونریزی های نامنظم بین دو پریودی نیز ممکن است ایجاد شود.
  • کلامیدیا همچنین می تواند سبب ناباروری شود.
  • درد و سوزش در زمان دفع ادرار
  • درد در زمان برقراری رابطه
  • خونریزی بعد از رابطه
  • درد در ناحیه تناسلی و پایین شکم
  • درد و خارش در ناحیه مقعد
  • گلو درد بعد از رابطه دهانی

تشخیص و پیشگیری

برای آزمایش کلامیدیا تنها به نمونه ادرار نیاز است اگر علائم جدی باشند یا شریک جنسی شما دارای کلامیدیا باشد تیم درمانی ممکن است از سواپ برای نمونه برداری استفاده کنند. در خانم ها سواپ باید در دهانه رحم چرخانده شود به این منظور تیم درمانی ممکن است بررسی ناحیه جنسی را هم انجام دهند تا داخل ناحیه تناسلی را بهتر ببینند. در زمان تست پاپ اسمیر از دکتر بخواهید تا تست کلامیدیا هم انجام دهد.

از اینکه شریک جنسی تان سالم است و آزمایشات STD را انجام داده، اطمینان حاصل کنید و از کاندوم برای برقراری رابطه جنسی استفاده کنید.

بیماری مقاربتی کلامیدیا

درمان بیماری کلامیدیا

این بیماری به آسانی و به کمک دارو درمانی و تجویز آنتی بیوتیک مهار می شود فقط داروها را به موقع و طبق دستور پزشک مصرف کنید درضمن لازم است که همسرتان نیز مورد درمان قرار گیرد. 4 ماه پس از درمان دوباره آزمایش دهید تا مطمئن شوید که خوب شده اید البته این خوب شدن به این معنی نیست که دیگر مبتلا نخواهید شد پس همیشه مراقب سلامت جنسیتان باشید و آزمایشات STD را به طور منظم انجام دهید.

این مهم است که عفونت کلامیدیا سریعا درمان شود چرا که ممکن است سبب عوارض جدی مثل نازایی، عفونت مسیر ادراری، عفونت لوله های رحمی، التهاب دستگاه تناسلی، افزایش مشکلات دوران بارداری و انتقال این عفونت به نوزاد به هنگام زایمان شود.