زایمان فیزیولوژیک
نازایی
بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی STDs ، بیماری های آمیزشی

بیماری های مقاربتی (STDs) یا بیماری های آمیزشی به طور کلی از طریق تماس جنسی ایجاد می شوند . با داشتن رابطه جنسی ناایمن از واژن ، مقعد و یا دهان با کسی که مبتلا به آن است ، ممکن است به STD مبتلا شوید.

علائم و نشانه های ابتلا به بیماری های مقاربتی

ممکن است بیمار علائم یا نشانه ای را برای چندین سال پس از ابتلا نداشته باشد . در برخی موارد نیز ممکن است چند روز پس از ابتلا ، علائم خود را نشان دهند . در ادامه برخی از این نشانه ها را بیان می کنیم :

• ترشحات واژن غیرمعمول یا عجیب و غریب
  • ترشحات آلت تناسلی مردانه
  • زخم ها ، برآمدگی ها یا خارش در آلت تناسلی ، بیضه ها ، مقعد ، باسن ، ران ها یا دهان
  • زخم یا برآمدگی روی واژن ، مقعد یا در ناحیه دهان
  • خونریزی غیر معمول واژن
  • خارش داخل یا اطراف واژن
  • بیضه های دردناک یا متورم
  • درد پایین شکم

انواع بیماری های آمیزشی

1- Chlamydia : نوع خاصی از باکتری ها باعث ایجاد کلامیدیا می شوند. بسیاری از مبتلایان به کلامیدیا علائم قابل توجهی ندارند. هنگامی که علائم بروز می کند ، اغلب شامل موارد زیر است:

• ترشحات سبز یا زرد از آلت تناسلی مرد یا زن
  • درد در پایین شکم

اگر درمان نشود ، Chlamydia می تواند منجر به موارد زیر شود:

• عفونت مجرای ادرار ، غده پروستات یا بیضه ها
  • ناباروری

اگر یک زن باردار مبتلا به کلامیدیا درمان نشده باشد ، می تواند آن را هنگام تولد به کودک خود منتقل کند.

2- HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) : HPV ویروسی است که از طریق تماس نزدیک پوست با پوست یا تماس جنسی می تواند از یک شخص به فرد دیگر منتقل شود. انواع مختلف ویروس وجود دارد که برخی از دیگری خطرناک تر هستند.

شایع ترین علامت HPV، زگیل تناسلی (زگیل بر روی دستگاه تناسلی ، دهان یا گلو) می باشد .

برخی از انواع عفونت HPV ،می توانند منجر به سرطان شوند ، از جمله:

3- سیفلیس Syphilis : یکی دیگر از عفونت های باکتریایی است و دستگاه تناسلی، پوست و دستگاه عصبی مرکزی را درگیر می کند .

اولین علامتی که ظاهر می شود ،زخم گرد کوچکی است . این بیماری می تواند در دستگاه تناسلی ، مقعد یا دهان ایجاد شود. این زخم بدون درد است اما بسیار عفونی است.

بیماری های آمیزشی

علائم بعدی سفلیس می تواند شامل موارد زیر باشد:

• خارش
  • درد مفاصل
  • ریزش مو

در صورت عدم درمان ، سفلیس در مرحله آخر می تواند منجر به موارد زیر شود:

• از دست دادن بینایی
  • از دست دادن شنوایی
  • از دست دادن حافظه
  • بیماری روانی
  • عفونت مغز یا نخاع
  • بیماری قلبی
  • مرگ

خوشبختانه اگر  زود تشخیص داده شود ، سفلیس به راحتی با آنتی بیوتیک درمان می شود. با این حال ، عفونت سفلیس در یک نوزاد می تواند کشنده باشد. به همین دلیل برای همه زنان باردار مهم است که از نظر سفلیس بررسی شوند.

4- HIV اچ آی وی : می تواند به سیستم ایمنی بدن آسیب برساند و خطر گسترش ویروس ها یا باکتری ها و سرطان های خاص را افزایش دهد.

در صورت عدم درمان ، می تواند به مرحله سه HIV ،معروف به ایدز، منجر شود. اما با معالجات امروزه ، بسیاری از افراد مبتلا به HIV هرگز به ایدز مبتلا نمی شوند.

در مراحل اولیه یا حاد ، به راحتی می توان علائم HIV را با علائم آنفولانزا اشتباه کرد. به عنوان مثال ، علائم اولیه می تواند شامل موارد زیر باشد:

• لرز
  • درد و تیر کشیدن بدن
  • تورم غدد لنفاوی
  • گلو درد
  • خارش

هنوز هیچ درمانی برای HIV وجود ندارد ، اما گزینه های درمانی برای مدیریت آن در دسترس است.

5- سوزاک Gonorrhea : باکتری که باعث سوزاک می شود فقط در داخل بدن انسان زنده می ماند به همین دلیل تنها از طریق فعالیت جنسی منتقل می شود .

بسیاری از مبتلایان به سوزاک علائمی ندارند. اما در صورت وجود ، علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• ترشح سفید، زرد یا سبز رنگ از آلت تناسلی مرد یا واژن
  • تکرر ادرار بیش از حد معمول
  • خارش اطراف دستگاه تناسلی
  • گلو درد

در صورت عدم درمان ، سوزاک می تواند به موارد زیر منجر شود:

• عفونت مجرای ادرار ، غده پروستات یا بیضه ها
  • ناباروری

این امکان وجود دارد که مادر در هنگام زایمان سوزاک را به نوزاد منتقل کند. وقتی این اتفاق بیفتد ، سوزاک می تواند مشکلات جدی در سلامتی کودک ایجاد کند.

به همین دلیل است که بسیاری از پزشکان ، زنان باردار را تشویق می کنند که تحت آزمایش STD قرار بگیرند. سوزاک معمولاً با آنتی بیوتیک قابل درمان است.

6- تریکومونا Trich : این بیماری توسط یک ارگانیسم کوچک تک یاخته ساخته شده است که می تواند از طریق تماس دستگاه تناسلی از یک شخص به فرد دیگر منتقل شود.

علائم تریکومونا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• ترشح از واژن یا آلت تناسلی مرد
  • سوزش یا خارش اطراف واژن یا آلت تناسلی مرد
  • درد یا ناراحتی در هنگام ادرار یا رابطه جنسی
  • تکرر ادرار

در زنان ترشحات بوی ناخوشایندای دارند. اگر درمان نشود ، ممکن است منجر به موارد زیر شود:

• عفونت مجرای ادراری
  • ناباروری

این بیماری را می توان با آنتی بیوتیک درمان کرد.

7- تبخال Herpes : دو نوع اصلی ویروس ، HSV-1 و HSV-2 وجود دارد. هر دو می توانند از نظر جنسی منتقل شوند.

HSV-1 در درجه اول باعث تبخال دهان می شود ، که مسئولیت زخم های سرماخوردگی است. با این حال ، HSV-1 همچنین می تواند از دهان یک شخص به دستگاه تناسلی شخص دیگر در طول رابطه جنسی دهانی منتقل شود.

HSV-2 در درجه اول باعث تبخال تناسلی می شود. شایعترین علامت تبخال ، زخم تاول است. در مورد تبخال دستگاه تناسلی ، این زخم ها در یا اطراف دستگاه تناسلی بروز می کنند.

بیماری های مقاربتی

اگر یک زن باردار مبتلا به تبخال باشد ، می تواند به طور بالقوه آن را به جنین خود در رحم یا نوزاد تازه متولد شده خود در هنگام زایمان منتقل کند.

این تبخال به اصطلاح مادرزادی می تواند برای نوزادان بسیار خطرناک باشد. به همین دلیل برای زنان باردار مفید است که از وضعیت HSV خود آگاه شوند.

هنوز درمانی برای تبخال وجود ندارد. اما داروهایی برای کنترل شیوع و کاهش درد زخم تبخال وجود دارد. همین داروها همچنین می توانند احتمال انتقال تبخال به شریک جنسی را کاهش دهند.