درمان سرطان دهانه رحم
زگیل تناسلی
تبخال تناسلی

تبخال تناسلی Genital Herpes ، هرپس تناسلی

تبخال تناسلی یک بیماری مقاربتی است و باعث زخم های دردناکی به شکل برجستگی های پر از مایع (تاول) می شود.

این تاول ها ممکن است بترکند و مایع درون آنها به بیرون نشت کند. طبق گفته یک منبع معتبر ،حدود 16 درصد  افراد بین 14 تا 49 سال مبتلا به هرپس تناسلی هستند.

علائم و نشانه های تبخال تناسلی

پیدا شدن تاول در ناحیه تناسلی ، نشانه بروز این بیماری است .اولین نشانه دو روز پس از ابتلا به ویروس یا 30 روز پس از آن ظاهر می شود.

علائم عمومی برای مردان شامل تاول های روی آلت مردانه، بیضه یا باسن (نزدیک یا اطراف مقعد) است.

علائم عمومی برای زنان شامل تاول های اطراف یا در نزدیکی واژن، مقعد و باسن است.

علائم عمومی اعم از زن و مرد شامل موارد زیر است:

• ممکن است تاول در دهان و روی لب ، صورت و هر جای دیگر که با مناطق آلوده در تماس باشد ظاهر شود.
  • محل آلوده قبل از ظاهر شدن تبخال ها شروع به خارش یا سوزن می کند.
  • ممکن است تاول ها بترکد و مایع داخل تاول به بیرون بریزد.
  • بعد از یک هفته از طغیان بیماری ممکن است روی زخم ها کبره (پوسته) ببندد .
  • ممکن است غدد لنفاوی بیمار متورم شود. غدد لنفاوی با عفونت و التهاب در بدن مبارزه می کنند.
  • ممکن است بیمار دچار سردرد ، درد بدن و تب شود.

گاهی زنان در دوران بارداری متوجه وجود هرپس تناسلی می شوند . از آنجایی که این بیماری سرایت می کند ، می تواند مشکلاتی را برای نوزاد به وجود آورد .

علائم عمومی برای کودک متولد شده (که از طریق زایمان واژینال به دنیا آمده) از مادر مبتلا به تبخال تناسلی  ممکن است شامل :

زخم های صورت، بدن و دستگاه تناسلی باشد. نوزادانی که با تبخال دستگاه تناسلی به دنیا می آیند ، می توانند عارضه بسیار شدیدی را تجربه کنند:

• نابینایی
  • مشکلات مغزی
  • مرگ
هرپس تناسلی

بسیار مهم است که در صورت بارداری به پزشک خود بگویید که تبخال دستگاه تناسلی دارید. آنها اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از انتقال ویروس به نوزاد در هنگام زایمان انجام می دهند.

از این رو یک روش احتمالاً این است که کودک شما به جای زایمان معمول واژینال از طریق سزارین متولد شود .

عوامل و دلایل هرپس تناسلی

دو نوع ویروس تبخال سیمپلکس (HSV) می تواند باعث تبخال دستگاه تناسلی شود :

• HSV-1 (که معمولاً باعث ایجاد سرماخوردگی یا تاول های در اطراف دهان می شود)
  • HSV-2 (که معمولاً باعث هرپس تناسلی می شود)

ویروس ها از طریق غشاهای مخاطی وارد بدن می شوند. غشای مخاطی،لایه های نازکی از بافت است که حفره های بدن را پوشش می دهد . این غشا در بینی ، دهان و دستگاه تناسلی انسان یافت می شوند.

هنگامی که ویروس ها در مجاورت بدن قرار می گیرند، خود را در سلولهای انسان گنجانیده و سپس در سلولهای عصبی لگن قرار می گیرند. ویروس ها تمایل دارند به راحتی در محیط های خود تکثیر یا سازگار شوند ، که این امر درمان آنها را دشوار می کند.

HSV-1 یا HSV-2 را می توان در مایعات بدن افراد آلوده یافت ، از جمله:

• بزاق
  • مایع منی
  • ترشحات واژن

باید و نباید های عدم سرایت تبخال جنسی

داشتن هر نوع رابطه جنسی (واژینال ، دهانی یا مقعد) با فردی که آلوده است ، منجر به سرایت تبخال تناسلی می شود.

اگر شما یا شریک زندگی تان دچار تبخال تناسلی شود ، تبخال می تواند در طول رابطه جنسی منتشر شود. از آنجا که ویروس نمی تواند مدت زیادی در خارج از بدن زنده بماند ، شما نمی توانید آن را از چیزی مانند صندلی توالت یا حوله بگیرید.

تشخیص Genital Herpes

پزشک شما می تواند با معاینه چشمی از زخم تبخال ، وجود آن را تشخیص دهد. اگرچه همیشه لازم نیست ، پزشک ممکن است تشخیص خود را از طریق آزمایشات آزمایشگاهی تأیید کند.

آزمایش خون می تواند قبل از بروز شیوع بیماری ،ویروس را تشخیص دهد. اگر فکر می کنید در معرض تبخال دستگاه تناسلی قرار دارید ، حتی اگر هنوز علائمی را تجربه نکردید ، با پزشک خود ملاقات کنید.

تبخال تناسلی

چگونه می توان هرپس تناسلی را درمان کرد؟

• داروهای ضد ویروسی ممکن است به سرعت بهبودی زخمهای بیمار و کاهش درد کمک کند.
  • داروها ممکن است در اولین علائم شیوع بیماری (سوزن سوزن شدن ، خارش و سایر علائم) برای کاهش علائم مصرف شود.
  • همچنین ممکن است برای افرادی که مبتلا هستند، داروهای تجویز کنند تا احتمال انتقال ویروس تبخال به شخص دیگر را به حداقل برساند.

نحوه پیشگیری از Genital Herpes

تا زمانی که از نظر جنسی فعال هستید ، احتمال ابتلا به هرپس وجود دارد. اگر هر بار که بخواهید ، برای هر فعالیت ، از کاندوم استفاده کنید ، احتمال ابتلا به آن را بسیار کمتر می کنید.

کاندوم فقط از مناطقی که آن را پوشش می دهد محافظت می کند. اگر تبخال ندارید ، شما و شریک زندگی تان قبل از رابطه جنسی باید از نظر ابتلا به بیماریهای مزمن آمیزشی ، آزمایش شوید.