درمان خونریزی شدید قاعدگی

زنان بعد از سن بلوغ هر ماه خونریزی های قاعدگی را تجربه می کنند که در حالت طبیعی بین 3 تا 7 روز طول می کشد و حدود 35 میلی لیتر خون از بدن خارج می شود. برای زنانی که پریود های سنگین را تجربه می کنند، درمان خونریزی شدید قاعدگی را توصیه می کنیم.

البته از آنجایی که تعداد روزها و حجم خونریزی در زنان متفاوت است، نمی توان عدد و میزان ثابتی را برای خونریزی طبیعی در نظر گرفت اما یک حداقل و حداکثری وجود دارد که می تواند مشخص کننده محدوده طبیعی خونریزی قاعدگی باشد. در کنار اینها اگر در طول پریودی علائمی شبیه به علائم زیر داشتید لازم است که به پزشک مراجعه کنید:

• احساس درد شدید شکمی که به صورت مداوم وجود دارد و با گذشت زمان کم نمی شود.
  • عوض کردن نوار بهداشتی در فاصله های زمانی کمتر از دو ساعت
  • دیدن لخته های خون زیاد در نوار بهداشتی
  • احساس خستگی و بی حال در تمام روزهای پریودی
  • مشاهده خونریزی برای بیشتر از 7 روز

پزشک شما را تحت نظر می گیرد و از شما می خواهد جزئیات قاعدگی خود را ثبت کنید و در هر بار مراجعه به پزشک تحویل دهید همچنین شما رزا معاینه لگنی می کند و در صورت نیاز از شما می خواهد یک سونوگرافی شکمی انجام دهید. همه این بررسی ها انجام می شود تا علت خونریزی زیاد مشخص و درمان شود زیرا تحمل این مشکل برای طولانی مدت مشکلات دی را برای زنان به همراه دارد.

عوارض خونریزی شدید پریودی

تحمل درد شدید در هر بار پریودی برای زنان ناراحت کننده است به خصوص که نمی توانند به کارهای روزمره خود رسیدگی کنند و باید در تخت به استراحت بپردازند. از دست دادن خون زیاد در طولانی مدت زنان را با فقر آهن و کم خونی مواجه می کند که این خود مسائل و مشکلات زیادی را برای زنان به وجود می آورد که پیش پا افتاده ترین اتفاق، احساس خستگی و بی حوصلگی مداوم است.

درمان خونریزی شدید قاعدگی

1. دارو درمانی : متخصص زنان به کمک یکسری داروهای هورمونی یا غیر هورمونی تلاش می کند تا میزان خونریزی را کاهش دهد که البته خیلی نتیجه بخش نیست.
  2. هیسترکتومی : گاهی تشخیص پزشک برای درمان قطعی بیمار، خارج کردن رحم از بدن بیمار است. این جراحی یک عمل سنگین و گران است و دوره استراحت طولانی مدت را می طلبد و باید به این نکته توجه کرد که پس از این جراحی بیمار قادر به بارداری نخواهد بود.
  3. اندومتریال ابلیشن : به معنی سوزاندن بافت داخل رحم است که می تواند میزان خونریزی را کاهش دهد و عوارض سنگینی هم ندارد.

هر دو روش هیسترکتومی و اندومتریال ابلیشن نتایج قابل قبولی در کاهش خونریزی شدید پریودی دارند. در صورت نتیجه نگرفتن از داروها، پزشک با بررسی موارد مختلف و مشورت با بیمار یکی از گزینه های جراحی را انتخاب می کند.