درمان کیست تخمدان با لاپاراسکوپی

درمان کیست تخمدان با لاپاراسکوپی با کمترین برش و بخیه

درمان کیست تخمدان با لاپاراسکوپی که جراحی غیر تهاجمی کیست تخمدان محسوب می شود پس از تشخیص و تایید متخصص زنان قابل انجام است . اگر علائم کیست تخمدان را در خود احساس می کنید باید اقدامات تشخیصی لازم پس از مراجعه به پزشک متخصص زنان انجام شود .

روش‌های تشخیص وجود کیست تخمدان

1. گاهی اوقات کیست تخمدان در طی معاینه دو دستی لگن توسط پزشک قابل تشخیص است و اگر پزشک بعد از معاینه فیزیکی بیمار یا دیدن علائم مشکوک به وجود کیست تخمدان باشد انواع آزمایشات و تصویربرداری ها را برای تشخیص قطعی تجویز می کند.
  2. اکثر کیستها توسط اولتراسوند (سونوگرافی) تشخیص داده می‌شوند که بهترین روش تصویربرداری برای تشخیص کیست های تخمدانی است . در سونوگرافی با استفاده از امواج صوتی یک تصویر از ساختار داخل بدن تولید می شود.
  3. سونوگرافی ترانس واژینال (سونوگرافی از طریق واژن) ، معمولا انجام این سونوگرافی حدود سی دقیقه طول می کشد.
  4. کیست ها همچنین می توانند با سایر روش های تصویربرداری مانند CT اسکن یا اسکن MRI شناسایی شوند.
    جراحی غیر تهاجمی کیست تخمدان

روش های درمان کیست تخمدان

درمان بستگی به سن بیمار، نوع و اندازه کیست و علائم بیمار دارد و دکتر شما ممکن است پیشنهاد کند:

• انتظار همراه با مراقبت دقیق از بیمار :  گاهی اوقات که علائمی وجود ندارد و نتایج تصویربرداری یک کیست ساده و کوچک را نشان می دهد بیمار منتظر می ماند و مجددا مورد بررسی قرار گیرد تا ببیند آیا کیست در عرض چند ماه از بین می رود یا خیر .
  • دارو : پزشک شما ممکن است دارو برای شما تجویز کند .
  • جراحی : کیست های بزرگ و ماندگار تخمدان یا کیست هایی که باعث ایجاد علائم می شوند معمولا باید به روش جراحی برداشته شوند.

اگر نگرانی هایی بابت سرطانی بودن کیست یا سرطانی شدنش وجود داشته باشد جراحی معمولا توصیه می شود و دو نوع جراحی برای حذف کیست تخمدان وجود دارد:

1. درمان کیست تخمدان با لاپاراسکوپی : اکثر کیست ها را می توان با استفاده از لاپاروسکوپی حذف کرد که نوعی جراحی با برش های کوچک در شکم است و قبل از عمل گاز کربن دی اکسید به حفره لگن دمیده می شود تا جراح بتواند تخمدان ها را ببیند و فضای لازم را برای جراحی داشته باشد و یک میکروسکوپ کوچک با شکل لوله به همراه نور (لاپاراسکوپ) به شکم فرستاده می شود تا جراح بتواند ارگان های داخلی را از طریق مانیتور ببیند. لاپاروسکوپی به روش های سنتی ترجیح داده می شود زیرا باعث درد کمتری می شود و زمان بهبودی سریعتر دارد و اکثر زنان می توانند در همان روز یا روز بعد به خانه بروند .
    جراحی غیر تهاجمی کیست تخمدان
    درمان کیست تخمدان با لاپاراسکوپی

2.  لاپاروتومی: اگر کیست بزرگ باشد یا احتمال دارد سرطانی بودن آن وجود داشته باشد، عمل جراحی لاپاروتومی توصیه شود. در طی لاپاروتومی  یک شکاف بزرگ در شکم ایجاد می شود تا جراح بتواند به کیست دسترسی داشته باشد سپس کل کیست و تخمدان ممکن است حذف شوند و به آزمایشگاه منتقل شوند تا بررسی شود که آیا سرطانی است یا خیر و در ادامه برای بستن برش از بخیه استفاده می شود و ممکن است لازم باشد بیمار چند روز بعد از عمل در بیمارستان بماند.