تبخال تناسلی
کاربرد اسکن داپلر در حاملگی
زگیل تناسلی

زگیل تناسلی Genital warts ، زگیل مقاربتی Condyloma acuminatum

زگیل تناسلی یک عفونت شایع جنسی است که از طریق واژن ، مقعد و به ندرت رابطه جنسی دهانی منتقل می شود. زگیل مقاربتی می تواند باعث درد ، ناراحتی و خارش شود.

زگیل های تناسلی ممکن است مانند برجستگی های کوچک و به رنگ گوشت باشد یا ظاهری شبیه به گل کلم داشته باشند. در بسیاری موارد ، زگیل ها خیلی کوچکتر از چیزی هستند که بتوان آنها را دید.

مانند زگیل هایی که در جای دیگر بدن ظاهر می شوند ، زگیل های تناسلی در اثر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند. برخی از نوع های HPV دستگاه تناسلی می توانند باعث ایجاد زگیل تناسلی شوند .در حالی که برخی دیگر می توانند باعث سرطان شوند.

HPV متداول ترین عفونت منتقل شونده جنسی (STI) است. مردان و زنانی که از نظر جنسی فعال هستند در برابر عوارض HPV از جمله زگیل های تناسلی آسیب پذیر هستند.

عفونت HPV به ویژه برای خانم ها خطرناکتر است زیرا برخی از انواع HPV می توانند باعث سرطان دهانه رحم و گردن رحم شوند.

علائم زگیل تناسلی چیست؟

زگیل های تناسلی از طریق فعالیت جنسی از جمله رابطه جنسی دهانی ، واژن و مقعد منتقل می شوند. ممکن است چند هفته یا ماه پس از ابتلا به عفونت، بدن شروع به ایجاد زگیل نکند.

زگیل های تناسلی همیشه برای چشم انسان قابل مشاهده نیستند. ممکن است بسیار کوچک باشند و رنگ پوست یا کمی تیره باشد. قسمت بالای رشد ممکن است شبیه به گل کلم باشد و ممکن است موقع لمس احساس صافی یا کمی برجستگی کنید. آنها ممکن است به صورت خوشه ای یا فقط یک زگیل ایجاد شوند.

زگیل های مقاربتی در مردان ممکن است در مناطق زیر ظاهر شود:

• آلت تناسلی مرد
  • کیسه بیضه
  • کشاله ران
  • ران
  • داخل یا اطراف مقعد

زگیل های مقاربتی در زنان ممکن است در مناطق زیر ظاهر شود:

• داخل واژن یا مقعد
  • خارج از واژن یا مقعد
  • روی دهانه رحم
  • ناحیه بین واژن و مقعد

زگیل های تناسلی همچنین ممکن است بر روی لب ، دهان ، زبان یا گلو شخصی که تماس جنسی دهانی با شخصی که HPV داشته ،ظاهر شود.

چه عواملی باعث ایجاد زگیل مقاربتی می شود؟

در بیشتر موارد زگیل تناسلی در اثر HPV ایجاد می شود. 30 تا 40 نوع HPV وجود دارد که به طور خاص بر دستگاه تناسلی تأثیر می گذارد ، اما فقط تعداد کمی از این نوع ها باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند.

با این حال ، ویروس همیشه به عوارضی مانند زگیل تناسلی منجر نمی شود. در حقیقت ، در بیشتر موارد ، ویروس به خودی خود از بین می رود بدون اینکه باعث ایجاد مشکلات سلامتی شود.

عوامل خطر Genital warts

هر فرد فعال جنسی در معرض خطر ابتلا به HPV است. با این حال ، زگیل تناسلی برای افرادی که:

• زیر 30 سال سن دارند
  • سیگار می کشند
  • سیستم ایمنی ضعیفی دارند
  • فرزندان مادری هستند که در هنگام زایمان ویروس داشته اند
  • داشتن رابطه جنسی محافظت نشده با شرکای متعدد
  • داشتن سایر عفونت مقاربتی
  • فعالیت جنسی در سنین جوانی
زگیل تناسلی

عوارض احتمالی HPV چیست؟

عفونت HPV عامل اصلی سرطان در دهانه رحم است. همچنین می تواند منجر به تغییرات پیش سرطانی سلولهای گردن رحم شود که به آن دیسپلازی گفته می شود.

انواع دیگر HPV همچنین ممکن است باعث سرطان قسمت خارجی واژن ، شود. آنها همچنین می توانند باعث سرطان آلت تناسلی مردان و مقعد شوند.

راه های پیشگیری از Condyloma acuminatum

استفاده از کاندوم در هر بار رابطه جنسی می تواند خطر ابتلا به زگیل تناسلی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. اگرچه استفاده از کاندوم می تواند خطر را کاهش دهد ، اما 100 درصد مؤثر نیست. هنوز هم می توانید زگیل مقاربتی بگیرید.

چگونه زگیل تناسلی Genital warts تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص این بیماری ، پزشک شما در مورد سلامتی و تاریخ جنسی شما سؤال می کند. این شامل علائمی است که شما تجربه کرده اید و هر زمانی است که رابطه جنسی پر خطر انجام داده اید ، از جمله رابطه جنسی دهانی و بدون کاندوم .

پزشک شما همچنین معاینه بدنی را در هر مناطقی که گمان می کنید زگیل وجود داشته باشد ، انجام خواهد داد.

روش های تشخیص زگیل مقاربتی برای زنان

• معاینه لگن : از آنجا که زگیل ممکن است در اعماق بدن یک زن اتفاق بیفتد ، ممکن است پزشک شما نیاز به معاینه لگن داشته باشد.
    از آنجا که تشخیص زگیل های تناسلی اغلب دشوار است ، پزشک ممکن است برای سفیدتر کردن زگیل ها ، از یک محلول ملایم اسید استیک برای دستگاه تناسلی استفاده کند. سپس ، پزشک ممکن است آنها را از طریق یک ابزار بزرگنمایی ویژه ، کولپوسکوپ مشاهده کند.
  • تست پاپ : پزشک شما ممکن است یک آزمایش پاپ (که به آن پاپ اسمیر نیز گفته می شود) انجام دهد ، که شامل جمع آوری نمونه کوچکی از سلولهای دهانه رحم می باشد. سلولها برای ناهنجاری ها با میکروسکوپ بررسی می شوند.
  • تست HPV : فقط چند نوع HPV دستگاه تناسلی با سرطان دهانه رحم مرتبط است. نمونه ای از سلول های دهانه رحم ، که در طی آزمایش پاپ گرفته شده است ، می تواند برای این نوع های HPV ایجاد کننده سرطان آزمایش شود.
    این تست به طور کلی برای زنان در سنین 30 سال و بالاتر انجام می شود.

زگیل مقاربتی چگونه درمان می شود؟

اگر زگیل شما ناراحتی ایجاد نمی کند ، ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید.

زگیل های دستگاه تناسلی قابل مشاهده اغلب با گذشت زمان از بین می روند ، خود HPV می تواند در سلول های پوست شما بماند. این بدان معناست که در طول زندگی ممکن است چندین بار شیوع کند .

بنابراین مدیریت علائم بسیار مهم است زیرا می خواهید از انتقال ویروس به دیگران خودداری کنید. زگیل های تناسلی حتی در صورت عدم وجود زگیل قابل مشاهده یا علائم دیگر ،قابل انتقال به دیگران هستند.

1. دارو درمانی : پزشک ممکن است داروهایی را مستقیماً روی پوست شما اعمال می شود، تجویز کند .
  2. عمل جراحی

اگر زگیل های قابل مشاهده با گذشت زمان از بین نروند ، ممکن است نیاز به جراحی جزئی برای از بین بردن آنها داشته باشید. گزینه های جراحی شامل موارد زیر است:

• کرایوتراپی : انجماد با نیتروژن مایع است . ممکن است به درمان های مکرر کرایوتراپی نیاز داشته باشید. عوارض اصلی شامل درد و تورم می باشد.
  • electrocautery : سوزاندن زگیل ها با جریان اکتریکی که ممکن است با درد همراه باشد.
  • لیزر درمانی : این روش معمولاً برای زگیل های بسیار گسترده و سخت استفاده می شود. عوارض جانبی می تواند شامل زخم و درد باشد.
  • برداشتن زگیل با برش جراحی : برای این درمان به بیهوشی موضعی یا عمومی احتیاج دارید ، و ممکن است بعد از آن کمی درد داشته باشید.

سوالاتی که می توانید در جلسه ویزیت از دکتر فاطمه ابراهیمی بپرسید

برخی از سؤالات اساسی که باید از پزشک خود بپرسید عبارتند از:

زگیل مقاربتی

• آیا زگیل تناسلی دارم؟
  • آیا علت دیگری برای علائم من وجود دارد؟
  • چه تست هایی را پیشنهاد می کنید؟
  • آیا من باید برای سایر عفونت های مقاربتی نیز آزمایش شوم؟
  • در صورت وجود، چه روش درمانی را پیشنهاد می کنید؟
  • چه زود بعد از شروع درمان می توان انتظار داشت که بهتر شود؟
  • آیا من مسری هستم؟ چگونه می توان خطر ابتلا به این عفونت را به دیگران کاهش داد؟
  • آیا باید شریک زندگی من برای این شرایط آزمایش دهد؟
  • چه موقع می توانم با اطمینان دوباره رابطه جنسی داشته باشم؟
  • آیا زگیل تناسلی من برمی گردد؟
  • آیا من در معرض عوارض مربوط به زگیل تناسلی هستم؟
  • چند بار باید برای سایر شرایط سلامتی مربوط به زگیل تناسلی غربالگری شوم؟
  • آیا بروشور یا مواد چاپی دیگری وجود دارد که بتوانم با خودم به خانه ببرم؟ چه وب سایتهایی را پیشنهاد می کنید؟

علاوه بر سؤالات بالا، اگر چیزی را نفهمیدید ، از پزشک سوال کنید.