سندرم آشرمن یا چسبندگی رحم

سندرم آشرمن ، چسبندگی رحم

سندرم آشرمن Asherman syndrome یک بیماری نادر و اکتسابی در رحم است که باعث زخم درون رحم و چسبیدن دیواره های رحم می شود. در موارد شدید تمام دیواره های جلویی و پشتی رحم می توانند به هم بچسبند و در موارد خفیف تر چسبندگی ها در نواحی کوچکتر رحم ظاهر می شود که این چسبندگی ها می توانند ضخیم یا نازک باشند و ممکن است به شکل پراکنده باشند یا در هم ادغام شوند.

علائم چسبندگی رحم

اکثر زنانی که مبتلا به سندرم اشرمن هستند دوره پریودی کوتاهی دارند و یا پریود نمی شوند و بعضی از خانم ها در دوره قاعدگی خود درد دارند اما خونریزی ندارند که این می تواند نشان دهد که شما در حال قاعدگی هستید اما خون قادر به ترک رحم نیست زیرا راه خروج توسط بافت زخم مسدود شده است. اگر پریود نمی شوید یا اینکه دوره های شما پراکنده و نامنظم است ممکن است دلیل دیگری داشته باشد مانند:

• استرس
  • کاهش وزن ناگهانی
  • ورزش بیش از حد
  • مصرف قرص ضد بارداری
  • یائسگی
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

• سقط جنین های مکرر
  • ناباروری

اگر دوره های شما متوقف شده یا بسیار کم است به پزشک مراجعه کنید زیرا آنها می توانند از آزمایشات تشخیصی برای شناسایی علت و شروع درمان استفاده کنند.

علل سندرم آشرمن

بر اساس انجمن بین المللی Asherman حدود 90 درصد از کل موارد سندرم آشرمن به دنبال روش دیلاتاسیون و کورتاژ (D&C) به وجود می‌آید. D&C عموماً به دنبال سقط جنین ناقص ،باقی ماندن جفت پس از زایمان و سقط عمدی ایجاد می شود.

گاهی اوقات چسبندگی می تواند در نتیجه سایر جراحی های لگن مانند سزارین یا برداشتن فیبروم یا پولیپ ایجاد شود همچنین یک عفونت شدید لگن غیر مرتبط با عمل جراحی نیز ممکن است منجر به چسبندگی رحم شود.

سندرم آشرمن (چسبندگی رحم)

تشخیص سندرم آشرمن

1. اگر پزشک مشکوک به سندرم اشرمن باشد معمولاً ابتدا نمونه خون می گیرند تا شرایط دیگری را که می تواند باعث علائم شما شود رد کند.
  2. همچنین ممکن است از سونوگرافی برای دیدن ضخامت لایه رحم و فولیکول ها استفاده کند زیرا معاینه لگن در بیشتر موارد مشکلات را نشان نمی دهد.
  3. هیستروسکوپی احتمالاً بهترین روش در تشخیص چسبندگی رحم است که در طی این روش پزشک دهانه رحم را باز می کند و سپس یک هیستروسکوپ را وارد رحم می کند . هیستروسکوپ مانند یک تلسکوپ کوچک است که پزشک می تواند درون رحم را نگاه کند و تشخیص دهد آیا زخم وجود دارد یا خیر.
  4. پزشک ممکن است یک هیستروسالپنگوگرافی (HSG) را نیز توصیه کند زیرا HSG می تواند برای کمک به پزشک شما در مشاهده وضعیت رحم و لوله های فالوپ استفاده شود. در طی این روش مایع مخصوصی به رحم تزریق می شود تا پزشک بتواند مشکلات مربوط به حفره رحم یا رشد یا انسداد لوله های فالوپی را بر روی اشعه ایکس تشخیص دهد.
  5. سونوگرافی ترانس واژینال

درمان چسبندگی رحم

سندرم اشرمن با استفاده از روش جراحی هیستروسکوپی قابل درمان است . ابزارهای جراحی کوچک به انتهای هیستروسکوپ متصل شده و برای از بین بردن چسبندگی استفاده می شود و این عمل همیشه تحت بیهوشی عمومی انجام می شود.

پس از عمل حفره رحم باید در حالی که بهبود می یابد باز نگه داشته شود تا از برگشت چسبندگی جلوگیری شود به همین دلیل پزشک ممکن است چندین روز یک بالون کوچک را درون رحم قرار دهد. پس از عمل به بیمار آنتی بیوتیک داده می شود تا از عفونت جلوگیری شود همچنین ممکن است قرص استروژن مصرف کنید تا بافت رحم بهبود یابد .