سرطان لوله فالوپ
سونوگرافی رنگی

سندرم پیش قاعدگی

سندرم پیش قاعدگی Premenstrual syndrome ، سندرم PMS

سندرم پیش قاعدگی گروهی از تغییراتی است که می تواند در بسیاری از سطوح بر شما تأثیر بگذارد. آنها می توانند جسمی ، عاطفی یا رفتاری باشند.

سندرم PMS یک بیماری بسیار شایع است و علائم آن بیش از 90 درصد از زنان پریود را مبتلا می کند.

تغییرات 1 تا 2 هفته قبل از پریود اتفاق می افتد. با شروع دوره ، آنها از بین می روند.

دوره شما بخشی طبیعی از زندگی شما است و شما می توانید هر کاری را انجام دهید که در هر زمان دیگری از ماه انجام می دهید. اگر PMS برای شما مشکل ساز شده ، روش هایی برای مدیریت آن وجود دارد.

علائم و نشانه های سندرم پیش قاعدگی

چرخه قاعدگی یک زن به طور متوسط ​​28 روز طول می کشد. تخمک گذاری (دوره ای که یک تخمک از تخمدان ها رها می شود) در روز چهاردهم چرخه اتفاق می افتد.

قاعدگی یا خونریزی در روز بیست و هشتم چرخه رخ می دهد. علائم سندرم PMS می تواند از حدود روز 14 شروع شود و تا هفت روز پس از شروع قاعدگی ادامه یابد.

علائم PMS معمولاً خفیف یا متوسط ​​است و تقریباً 80 درصد از خانم ها یک یا چند علامت را گزارش می کنند که تاثیر اساسی بر عملکرد روزانه شان ندارد.

این سوال را از خود بپرسید: “آیا این تغییرات در روند زندگی عادی من اتفاق می افتد؟ آیا آنها در محل کار یا با خانواده و دوستان مشکل ایجاد می کنند؟ “اگر بله پاسخ دهید ، ممکن است به PMS مبتلا باشید.

راه دیگر برای دانستن این است که در 5 روز قبل از پریود خود به مدت 3 ماه متوالی علائم داشته باشید.

علائم جسمی

• خسته بودن
  • حساسیت به نور یا صدا
  • هوس غذا ، مخصوصاً برای شیرینی ها

زنان و دخترانی که پریود می شوند ، ممکن است به سندرم PMS دچار شوند . اما این بیماری در خانم هایی با شرایط زیر شایع تر است :

• در اواخر دهه 20 تا اوایل دهه 40 هستند
  • کودک دارند
  • یکی از اعضای خانواده دچار افسردگی است
  • داشتن افسردگی پس از زایمان
  • اختلال دو قطبی
سندرم پیش قاعدگی

علت سندرم PMS

حتی اگر PMS متداول باشد ، پزشکان دقیقا نمی دانند چه چیزی باعث آن می شود. این احتمالاً مربوط به تغییراتی در شیمی بدن شما در طول زمان پریودی است.

برخی از شرایط بر PMS تأثیر می گذارد :

• استرس زیاد
  • ورزش نکردن
  • خواب کافی نداشتن
  • بیش از حد الکل بنوشید یا بیش از حد نمک ، گوشت قرمز یا شکر میل کنید

مدیریت سندرم پیش قاعدگی

روشهای زیادی برای مدیریت سندرم PMS وجود دارد. حتی اگر نتوانید آن را به طور کامل برطرف کنید ، خوب است بدانید که قدرت کمک به خودتان را دارید.

این ایده ها ممکن است کمک کند:

• حدود 30 دقیقه در روز ورزش کنید.
  • غذاهای سالم مانند غلات کامل ، میوه و سبزیجات بخورید.
  • سعی کنید کلسیم کافی را از غذاها بدست آورید (لبنیات ، سبزیجات دارای برگ سبز و ماهی).
  • از نمک ، کافئین و الکل خودداری کنید.
  • سیگار نکشید
  • به اندازه کافی بخوابید.
  • برای کاهش استرس خود اقدام کنید.
  • حالات و علائم خود را در یک دفتر ثبت کنید.
  • داروهای ضد درد داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن ، استامینوفن یا ناپروکسن را امتحان کنید.
    حتماً دستورالعمل دوز را دقیقاً مطابق گفته بر روی برچسب دنبال کنید.

برخی از زنان ویتامین ها و مواد معدنی مانند اسید فولیک ، منیزیم ، ویتامین B-6 ، ویتامین E و کلسیم به همراه ویتامین D مصرف می کنند. برخی دیگر معتقدند که داروهای گیاهی کمک می کنند.
اگر ویتامین یا مکمل دیگری مصرف می کنید ، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید تا از بی خطر بودن آن برای شما اطمینان حاصل کند.

آنچه پزشک شما می تواند انجام دهد

اگر موارد مختلفی را امتحان کرده اید ، اما هنوز هم دارای PMS بد هستید ، احتمالاً زمان آن رسیده که کمک بگیرید.

با پزشک یا متخصص زنان خود ملاقات کنید. او در مورد علائم ، سلامتی و داروهای مصرفی شما سؤال خواهد کرد. پزشک ممکن است برای اطمینان از اینکه مشکل شما سندرم PMS است و نه چیز دیگر، آزمایش خون را توصیه کند.

پزشک ممکن است دارو تجویز کند. قرص های ضد بارداری بعضی اوقات به سردرد و دل درد کمک می کنند.

داروهای ضد افسردگی (داروهایی که به درمان افسردگی کمک می کنند) ممکن است یکی از گزینه ها باشد.

برخی از خانم ها برای خلاص شدن از باد کردن شکم که باعث احساس نفخ می شوند ، دارو مصرف می کنند.

پزشک ممکن است صحبت درمانی را پیشنهاد کند. این راهی برای احساس بهتر و یادگیری مهارت های جدید برای غلبه بر چالش ها با صحبت با یک مشاور بهداشت روان است.

سندرم PMS

اگر علائم خود را برای مدتی متوالی یادداشت کرده اید ، آن را به به پزشک نشان دهید. در مورد سؤالاتی که می خواهید بپرسید ، برنامه ریزی کنید. به این ترتیب بهترین کمک را از پزشک خود خواهید گرفت.