فیبروم رحم از علائم تا درمان فیبروئید رحمی

فیبروم رحم به رشد غیر طبیعی یکی از سلول های دیواره رحم گفته می شود و فیبروم رحمی را با نام های فیبروئید رحمی و لیومیوم رحمی leiomyomas نیز معرفی می کنند .

منظور از فیبروئید رحمی تومورهای عضلانی است که در دیواره رحم رشد می کند و تقریباً همیشه خوش خیم (غیر سرطانی) می باشد و از نظر اندازه می تواند از یک بذر سیب تا یک گریپ فروت متغیر باشد هرچند در موارد غیرمعمول فیبروم رحم می تواند بسیار بزرگ شود.

علائم و نشانه های فیبروم رحم

بسیاری از خانم هایی که فیبروم دارند هیچ علائمی ندارند و در صورت وجود، علائم می تواند تحت تأثیر محل ، اندازه و تعداد فیبروئیدها باشد.

در زنانی که علائم دارند ،شایع ترین علائم و نشانه فیبروئید رحمی عبارتند از:

• خونریزی شدید قاعدگی که می تواند به اندازه کافی سنگین باشد و باعث کم خونی شود .
  • پریود های دردناک
  • احساس پر بودن یا فشار در ناحیه لگن
  • مشکل در تخلیه مثانه
  • کمردرد یا پا درد
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • بزرگ شدن پایین شکم
  • مشکلات تولید مثل مانند ناباروری که بسیار نادر است
  • عوارض در دوران بارداری و زایمان از جمله افزایش شش برابری خطر سزارین ، سقط، زایمان زودرس

حدود 20 تا 80 درصد از خانم ها تا 50 سالگی به لیومیوم رحمی leiomyomas مبتلا می شوند و فیبروم ها بیشتر در زنانی با سنین 40 تا 50 سال شایع می باشند. زنانی که علائم این بیماری را دارند اغلب فیبروم ها را برای زندگی دشوار می دانند و برخی از آنها درد و خونریزی شدید قاعدگی دارند.

فیبروئید ها همچنین می توانند به مثانه فشار بیاورند و باعث دفع مکرر ادرار یا روده شوند و باعث ایجاد فشار روده شوند. اگر فیبروم ها بسیار بزرگ شوند می توانند باعث بزرگ شدن شکم (ناحیه معده) شوند و باعث می شوند زن باردار به نظر برسد.

عواملی که می تواند خطر ابتلا به لیومیوم رحمی را در زنان افزایش دهد

1. سن : فیبروم با افزایش سن زنان به ویژه در دهه 30 و 40 بواسطه یائسگی شایع تر می شود معمولاً بعد از یائسگی فیبروم ها کوچک می شوند.
  2. سابقه خانوادگی : داشتن یک عضو خانواده مبتلا به فیبروئید رحمی باعث افزایش خطر ابتلا می شود. اگر مادر فیبروم داشته باشد خطر ابتلا به آن تقریباً سه برابر بیشتر از حد متوسط است.
  3. منشا نژادی : زنان آفریقایی – آمریکایی بیشتر از زنان سفید پوست به لیومیوم مبتلا هستند.
  4. چاقی : زنانی که اضافه وزن دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به فیبروم رحم هستند. برای خانم های بسیار سنگین خطر دو تا سه برابر بیشتر از میانگین است.
  5. عادات غذایی : خوردن گوشت قرمز زیاد (مثل گوشت گاو) و ژامبون با خطر بیشتری از فیبروئید ها در ارتباط است و به نظر می رسد خوردن مقدار زیادی سبزیجات سبز از ابتلا به فیبروم ها در زنان محافظت می کند.

محل رشد فیبروم رحم

بیشتر فیبروم ها در دیواره رحم رشد می کنند و پزشکان آنها را بر اساس مکانی که رشد می کنند در سه گروه قرار می دهند:

• فیبروم های ساب موکوس یا زیر مخاطی Submucosal که داخل حفره رحم رشد می کنند.
  • فیبروم داخل رحمی یا اینترامورال Intramural که در دیواره رحم رشد می کند.
  • فیبرومهای ساب سروزال Subserosal که در قسمت بیرونی رحم رشد می کنند.
فیبروم رحم

علل بروز لیومیوم رحمی leiomyomas در زنان

هیچ کس با اطمینان نمی داند چه عواملی باعث ایجاد فیبروم رحم می شود البته محققان فکر می کنند بیش از یک عامل می تواند نقش داشته باشد که این عوامل عبارتند از:

• هورمون : فیبروم ها حاوی گیرنده های استروژن و پروژسترون بیشتری نسبت به سلولهای عضلانی طبیعی رحم هستند. آنها در دوران بارداری هنگامی که سطح هورمون زیاد است به سرعت رشد می کنند و به هنگام استفاده از داروهای ضد هورمون کاهش می یابند همچنین به محض رسیدن یائسگی کوچک شده یا رشدشان متوقف می شود.
  • تغییرات ژنتیکی : بسیاری از فیبروئیدها شامل تغییراتی در ژن ها هستند که با سلول های طبیعی عضله رحم متفاوت است.
  • سایر فاکتورهای رشد : موادی که به بدن کمک می کند بافت ها را حفظ کند مانند انسولین ، ممکن است بر رشد فیبروئید تأثیر بگذارد.

چطور مطمئن شویم که فیبروم رحم داریم

• معاینه معمولی لگن : پزشک ممکن است وقتی شما را معاینه منظم لگن می کند تا رحم ، تخمدان ها و واژن را بررسی کند متوجه شود که شما فیبروم دارید.
  • سونوگرافی معمولی
  • سونوگرافی ترانس واژینال
  • MRI
  • اشعه X
  • CT scan
  • سونو هیستروگرام : شامل تزریق مایع به رحم و تهیه تصاویر سونوگرافی است.

همچنین ممکن است شما نیاز به عمل جراحی داشته باشید تا از وجود فیبروئید اطمینان حاصل کنید که برای این کار دو نوع جراحی وجود دارد:

• لاپاروسکوپی : پزشک لوله ای نازک و طولانی را در یک برش کوچک ایجاد شده در ناف یا در نزدیکی آن وارد می کند. این لوله دارای یک چراغ روشن و یک دوربین است که اجازه می دهد تا پزشک در طول عمل ،رحم و سایر اندام ها را بر روی مانیتور مشاهده کند.
  • هیستروسکوپی : پزشک لوله ای طولانی و نازک همراه با نور و دوربین را از واژن و دهانه رحم به داخل رحم منتقل می کند که هیچ برشی لازم نیست سپس پزشک می تواند در داخل رحم به دنبال فیبروم و سایر مشکلات مانند پولیپ باشد .

روش های درمان فیبروئید رحمی

بیشتر زنان مبتلا به فیبروم هیچ علائمی ندارند البته برای زنانی که علائم دارند درمان هایی وجود دارد که می تواند به بیمار کمک کند. در مورد بهترین روش درمان فیبروم با پزشک خود صحبت کنید چراکه پزشک قبل از کمک به بیمار در انتخاب یک روش درمانی موارد زیادی را در نظر می گیرد که برخی از این موارد عبارتند از:

• آیا شما از علائم فیبروم برخوردار هستید یا خیر
  • آیا ممکن است بخواهید در آینده باردار شوید
  • اندازه فیبروم ها
  • محل فیبروم ها
  • سن شما و اینکه نزدیک به یائسگی هستید یا خیر

اگر فیبروم دارید اما علائمی ندارید ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید و پزشک شما در طول معاینات منظم بررسی می کند تا ببیند که آیا فیبروئید رشد کرده است یا خیر.

1. داروها : اگر فیبروم دارید و علائم خفیفی دارید پزشک ممکن است دارو را توصیه کند. داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن برای درد خفیف قابل استفاده است و
    اگر در دوره پریود خونریزی شدید داشته باشید مصرف مکمل آهن می تواند شما را از ابتلا به کم خونی حفظ کند یا در صورت کم خونی آن را اصلاح کند. چندین دارویی که معمولاً برای کنترل بارداری استفاده می شود برای کمک به کنترل علائم فیبروم نیز تجویز می شود،
    قرص های ضد بارداری با دوز پایین باعث رشد فیبروم ها نمی شوند و می توانند به کنترل خونریزی سنگین کمک کنند.
  2. عمل جراحی : اگر فیبروم هایی با علائم متوسط ​​یا شدید دارید جراحی ممکن است بهترین راه برای درمان آنها باشد. گزینه های جراحی عبارتند از:

لیومیوم رحمی leiomyomas
      • میومکتومی : جراحی برای برداشتن فیبروم ها بدون خارج کردن بافت سالم رحم می باشد. این عمل برای خانمهایی که مایل به داشتن فرزند بعد از درمان فیبروم خود هستند یا به دلایل دیگری می خواهند رحم خود را حفظ کنند مناسب است.
        می توانید بعد از میومکتومی باردار شوید اما اگر فیبروم شما در سطح عمقی رحم قرار گرفته باشد ممکن است شما برای انجام زایمان به سزارین نیاز داشته باشید.
        میومکتومی می تواند یک عمل جراحی بزرگ باشد (شامل برش در شکم) یا با لاپاراسکوپی یا هیستروسکوپی انجام شود.

نوع جراحی که می توان انجام داد بستگی به نوع ، اندازه و محل قرارگیری فیبروم ها دارد هرچند بعد از میومکتومی فیبروم های جدید می توانند رشد کنند و بعداً باعث ایجاد مشکل شوند.

• هیسترکتومی : جراحی برداشتن رحم است و تنها روش مطمئن برای درمان لیومیوم های رحمی است به عبارتی فیبروم ها شایع ترین دلیل انجام هیسترکتومی هستند.
      این عمل جراحی زمانی استفاده می شود که فیبروئیدهای بیمار بزرگ باشد ، خونریزی شدید داشته باشد ، نزدیک به یائسگی یا پس از آن باشد یا بیمار کودک نخواهد .
      اگر فیبروم ها بزرگ باشند ممکن است یک زن به هیسترکتومی نیاز داشته باشد که شامل برش در شکم برای خارج کردن رحم باشد و اگر فیبروئیدها کوچکتر باشند پزشک به جای ایجاد برش در شکم می تواند از طریق واژن به رحم برسد البته در بعضی موارد هیسترکتومی از طریق لاپاروسکوپ قابل انجام است و برداشتن تخمدانها و دهانه رحم در زمان هیسترکتومی معمولاً اختیاری است.
    • اندومتریال ابلیشن : در این روش برای کنترل خونریزی بسیار شدید، پوشش داخلی رحم برداشته یا از بین می رود و در برخی زنان که تحت این جراحی قرار می‌گیرند ممکن است جریان قاعدگی به طور کامل متوقف شود. اندومتریال ابلیشن با قرار دادن یک ابزار خاص در رحم، و با استفاده از حرارت، جریان الکتریکی، آب گرم و یا مایکروویو پوشش داخلی رحم را از بین می برد .

•  روش میولیسیس (myolysis) : فیبروئید را با استفاده از جریان الکتریکی یا لیزر منجمد کرده و کوچک می کند.
    • آمبولی شریان رحمی : که به آمبولی فیبروئید رحمی نیز معروف است، روشی است بسیار کم تهاجم که در آن فیبروئید از طریق قطع جریان خون آن چروکیده می شود .

بارداری و فیبروم رحم

فیبروئیدها معمولاً در بارداری دخالت نمی کنند با این حال این امکان وجود دارد که فیبرومها – بخصوص فیبروم های ساب موکوس – باعث نازایی یا سقط جنین شوند. فیبروم همچنین ممکن است خطر برخی از عوارض حاملگی مانند کنده شدن جفت ، محدودیت رشد جنین و زایمان زودرس را افزایش دهد.