جراحی اندومتریوز وسیع با لاپاراسکوپی
قاعدگی

لاپاراسکوپی فیبروم رحمی

لاپاراسکوپی فیبروم رحمی ، لاپاراسکوپی میومکتومی

لاپاراسکوپی فیبروم رحمی در مواردی که بیمار نخواهد رحم خود را از دست دهد و قادر به پذیرش ریسک جراحی باز شکمی نباشد انجام می شود . فیبروم های رحمی تومور های توپر و در بسیاری از مواقع خوش خیم لگنی هستند که در صورت نداشتن علائم نیازی به درمان نیست .

اگر در یکی از معاینات دوره ای خود متوجه شدید که فیبروئید دارید به پزشکتان اطلاع دهید و در صورت نداشتن علائم بیماری توصیه می شود فقط تحت نظر پزشک باشید تا وضعیتتان به صورت دوره ای بررسی شود اما در بیشتر مواقع فیبروم های رحمی علائمی را با خود دارند که بیمار نمی تواند آنها را تحمل کند مثل خونریزی شدید در پریودی یا بین دوره ای، درد شکمی و احساس فشار در ناحیه لگن که در این صورت پزشک زنان درمان را شروع می کند .

درمان لیومیوم رحمی به عوامل مختلفی از جمله تعداد و اندازه فیبروم ، محل قرار گیری ، شدت علائم ، احتمال سرطانی بودن فیبروئید ، سن بیمار ، تمایل به حفظ رحم و تعداد زایمان دارد . قطعی ترین روش درمان فیبروم جراحی هیسترکتومی است اما اگر بیمار تمایل به حفظ رحم و بارداری داشته باشد نمی توان این درمان را انجام داد .

فیبرم در سه ناحیه از رحم می تواند وجود داشته باشد:

1. بیرون از رحم
  2. داخل دیواره رحم
  3. داخل محوطه رحم

در صورتی که فیبروم در بیرون از رحم قرار بگیرد جراحی و حذف فیبروم ها ریسک کمتری دارد و احتمال آسیب رسیدن به رحم به حداقل میزان خود می رسد اما در سایر موارد احتمال ضعیف شدن بافت رحم است که نگرانی هایی را بابت پارگی رحم در بارداری های بعدی به وجود می آورد .

لاپاراسکوپی میومکتومی

لاپاراسکوپی فیبروم رحمی

در مقاله ای جدا به صورت کامل در مورد مزایا ، معایب ، ویژگی ها و عوارض جراحی میومکتومی صحبت کردیم و اکنون می خواهیم به توضیح لاپاراسکوپی میومکتومی بپردازیم .

در جراحی لاپاراسکوپی به جای استفاده از برش های عرضی و طولی بزرگ 4 برش چند میلیمتری در شکم ایجاد می شود و این اتفاق میزان خونریزی و عفونت را به حداقل می رساند . در این روش دست های جراح به طور مستقیم وارد شکم نمی شود بلکه به کمک دوربینی که داخل شکم وارد شده جراح محل فیبروم را می بینید و توسط ابزارهای جراحی که از برش ها وارد شکم شده عملیات جدا کردن فیبروم ها را انجام می دهد .

برای اینکه جراح دید خوبی نسبت به محل جراحی و رحم و تخمدان ها داشته باشد لازم است تا دیواره شکم از اندام ها فاصله بگیرد به همین دلیل داخل شکم قبل از عمل با گاز کربن دی اکسید پر می شود در عین حال فشار این گاز در جلوگیری و کاهش خونریزی نقش مثبتی دارد .

اگر سایز فیبروئیدها بزرگ باشد توسط ابزاری به نام مورسلاتور به قطعات کوچکتری تقسیم شده و از برش های کوچک خارج می شوند . مهمترین عامل در داشتن یک جراحی لاپاراسکوپی موفق ، یک جراح ماهر و با تجربه است که با زمانبندی و برنامه ریزی میزان عوارض و خونریزی را به حداقل برساند و بهترین نتیجه را بگیرد . دکتر فاطمه ابراهیمی متخصص زنان و زایمان و دارای گواهینامه لاپاراسكوپی و هیستروسکوپی می باشد و شما جهت مشاوره و مراجعه می توانید با شماره 02177293626 تماس بگیرید .