مراقبت های قبل و بعد از لاپاراسکوپی

چگونه برای لاپاراسکوپی آماده شویم؟ سوال بسیاری از کاربران سایت دکتر ابراهیمی مراقبت های قبل و بعد از لاپاراسکوپی، که یک جراحی کمتر تهاجمی بدون نیاز به باز کردن شکم است، می باشد که در این مطلب به توضیح آن می پردازیم.

قبل از لاپاروسکوپی پزشکان برای انجام هر جراحی در هر نقطه از بدن نیاز به ایجاد برش داشتند که اینکار ریسک خونریزی، دائمی شدن جای بخیه، درد و دوره نقاهت طولانی را برای بیمار به همراه داشت اما در سالهای اخیر به خصوص در جراحی های مربوط به اندام های شکم بیشتر از روش لاپاراسکوپی استفاده می شود.

طبق عکسی که در ادامه می توانید ببینید در این روش روی شکم برش های کوچک چند میلیمتری ایجاد می شود که در بسیاری از موارد نیازی به بخیه ندارد و ابزارهای لازم از طریق برش ها وارد شکم می شوند. لاپاروسکوپ لوله ای باریک است که در انتهای آن دوربینی برای انجام تصویربرداری از ناحیه جراحی قرار گرفته است و همچنین نوری که می تواند وضوح تصویر را بالاتر برده و به جراح در دید دقیق تر کمک کند.

در ابتدای کار گاز دی اکسید کربن داخل شکم وارد می شود تا دیواره شکم از اندام ها جدا شده و فضای لازم برای انجام جراحی ایجاد شود و در نهایت جراح به کمک ابزارهای وارد شده به شکم عمل را انجام می دهد.

مراقبت های قبل و بعد از لاپاراسکوپی

چگونه برای لاپراسکوپی آماده شویم؟

• اگر داروی خاصی مصرف می کنید حتما پزشک خود را در جریان بگذارید
  • داروهای گیاهی و ویتامین ها ممکن است در جراحی خلل ایجاد کنند پس این موارد را هم اگر مصرف می کنید به پزشکتان اطلاع دهید
  • شاید لازم باشد داروی خاصی قبل یا بعد از عمل استفاده کنید
  • از 8 ساعت قبل عمل چیزی نخورید تا در حین جراحی اسید معده مشکل ساز نشود
  • شاید لازم باشد از روز قبل عمل دارویی را جهت تخلیه شدن روده ها مصرف کنید
  • هر گونه زیور آلات را در خانه بگذارید و با لباس های راحت و گشاد به بیمارستان مراجعه کنید
  • روز قبل عمل حمام بروید و برای روز جراحی آرایش نکنید و لاک نزنید
  • پد بهداشتی با خود به همراه داشته باشید زیرا امکان کمی خونریزی واژینال بعد از جراحی وجود دارد
  • روز جراحی شاید لازم باشد آزمایش یا تصویربرداری انجام دهید
  • مراقبت های قبل و بعد از لاپاراسکوپی : جراحی لاپاراسکوپی تحت بیهوشی انجام می شود و شما در حین جراحی دردی را احساس نخواهید کرد

• بعد از عمل جای برش ها که پانسمان شده درد می کند که پزشک مسکن تجویز می کند
  • چون در طول عمل بیهوش می شوید لازم است هماهنگ کنید تا همراه داشته باشید و به هیچ وجه خودتان برای بازگشت به خانه رانندگی نکنید
  • در طول جراحی لوله هوا از راه بینی به شما وصل است که پس از عمل ممکن است احساس سوزش در بینی و گلو درد کنید
  • ممکن است در قسمت شانه ها و قفسه سینه احساس درد کنید که علت آن گاز دی اکسید کربنی است که در حین جراحی وارد شکم شده است
  • در طول دوران بهبودی زخمتان را تمیز نگه دارید و اجسام سنگین بلند نکنید

این مراقبت های قبل و بعد از لاپاراسکوپی عمدتا برای اکثر جراحی های لاپاراسکوپیک صادق است اما مهمترین مسئله این است که هر شخص شرایط خاص خود را دارد که پزشک مطابق با آن شرایط، دستورالعمل های خاصی را اتخاذ می کند.