اوفورکتومی oophorectomy
انواع تومور تخمدان
هیسترکتومی hysterectomy

هیسترکتومی hysterectomy ، عمل جراحی برداشتن رحم

هیسترکتومی hysterectomy یک عمل جراحی است که رحم (جایی است که کودک در صورت بارداری رشد می کند) بنا به دلایلی از بدن خارج می شود .

دلایل عمل جراحی برداشتن رحم

• فیبروم رحمی که باعث درد ، خونریزی یا سایر مشکلات می شود: هیسترکتومی تنها راه حل قطعی و دائمی برای فیبروئیدها است .
  • پرولاپس رحم (افتادگی رحم) : رحم یک اندام عضلانی است که توسط عضلات و رباط‌های حمایت و نگهداری می‌شود. اگر این عضلات یا رباط‌ها کشیده یا ضعیف شوند، دیگر قادر به حمایت از رحم و نگه داشتن رحم در جای خود نیستند و باعث بروز پرولاپس می‌شوند.
  • سرطان رحم ، دهانه رحم یا تخمدان : بسته به نوع سرطان و پیشرفت آن ، گزینه های دیگر شما شامل پرتودرمانی یا شیمی درمانی است.
  • آندومتریوز

• خونریزی غیر طبیعی واژن : اگر پریود های شما سنگین ،نامنظم یا طولانی مدت در هر دوره باشد ،در صورت عدم کنترل خونریزی با روش های دیگر ، ممکن است هیسترکتومی پیشنهاد شود.
  • درد مزمن لگن : گاهی اوقات جراحی آخرین راه حل لازم برای زنانی است که درد مزمن لگن را تجربه می کنند و به وضوح این درد را در رحم احساس می کنند .
    با این حال ، hysterectomy بسیاری از دردهای لگنی را رفع نمی کند و یک هیسترکتومی غیر ضروری ممکن است مشکلات جدیدی را ایجاد کند. قبل از انجام جراحی های بزرگ ، بررسی های دقیق را انجام دهید.
  •  آدنومیوز یا بزرگ شدن رحم : ادنومیوز زمانی رخ می‌دهد که بافت غشای داخلی رحم رشد کرده و وارد دیواره‌ی عضلانی رحم می‌شود.

عمل جراحی برداشتن رحم ، توانایی شما در بارداری را پایان می دهد. اگر فکر می کنید ممکن است باردار شوید ، در مورد گزینه های دیگر جراحی از پزشک خود سوال کنید.

در مورد سرطان ، هیسترکتومی ممکن است تنها گزینه باشد. اما در مورد سایر شرایط – از جمله فیبروم ها ، اندومتریوز و پرولاپس رحم – شما ممکن است در ابتدا درمان های کم تهاجمی را امتحان کنید.

انواع هیسترکتومی

با توجه به علت انجام هیسترکتومی ، جراح ممکن است تمام یا تنها بخشی از رحم را خارج کند.

• هیسترکتومی‌ ساب‌ توتال subtotal hysterectomy : جراح تنها قسمت فوقانی رحم را برداشته و دهانه رحم را در جای خود نگه می دارد.
  • هیسترکتومی‌ توتال total hysterectomy : در این عمل رحم و دهانه رحم به طور کامل حذف می شوند .
  • هیسترکتومی رادیکال (گسترده) : در radical hysterectomy کل رحم ، بافت اطراف رحم ،دهانه رحم و قسمت بالای واژن را خارج می کنند. هیسترکتومی رادیکال معمولاً فقط در صورت وجود سرطان انجام می شود.

در این جراحی ممکن است تخمدان ها برداشته شوند که به آن اوفورکتومی می گویند ، یا ممکن است در جای خود باقی بماند .

اگر لوله فالوپ حذف شود به آن سالپنژکتومی salpingectomy می گویند . بنابراین ، هنگامی که کل رحم ، هر دو لوله و هر دو تخمدان برداشته شود ، کل روش را هیسترکتومی و سالپنژکتومی دو طرفه – اوفورکتومی می نامند.

عمل جراحی برداشتن رحم

تکنیک های جراحی هیسترکتومی

جراحان بسته به تجربه جراح ، دلیل هیسترکتومی و سلامت کلی بیمار ،از روش های مختلفی برای هیسترکتومی استفاده می کنند. روش hysterectomy تا حدودی زمان بهبودی و نوع زخم را در صورت وجود مشخص می کند.

1. عمل جراحی سنتی یا باز : جراح برشی بزرگ در پایین شکم ایجاد می کند. سپس جراح از طریق این برش رحم را خارج می کند .پس از عمل، بیمار معمولاً 2-3 روز در بیمارستان می گذراند. بعد از بهبودی ، جای زخم قابل مشاهده در محل برش وجود دارد.
  2. جراحی حداقل تهاجمی یا MIP : روش های مختلفی در این نوع وجود دارد .
    • هیسترکتومی واژینال : جراح برشی در واژن ایجاد کرده و رحم را از طریق این برش خارج می کند. در پایان برش بسته شده و  جای زخم قابل رویت نیست.
    • برداشتن رحم با لاپاروسکوپی : این عمل جراحی تحت بیهوشی کامل انجام می‌گیرد و در مرحله اول برای ایجاد فضای کاری، شکم با گاز دی‌ اکسید کربن پر می‌شود. سپس چهار یا پنج برش 5/0 تا 1 سانتیمتری در ناحیه پایین شکم ایجاد می‌شود که از طریق آن‌ها لاپاروسکوپ و دیگر ابزارهای جراحی وارد شکم می‌شوند.

• هیستروکتومی واژینال با کمک لاپاراسکوپی : جراح از ابزارهای لاپاروسکوپی در شکم استفاده می کند تا در برداشتن رحم از طریق برش در واژن کمک کند.
    • هیسترکتومی لاپاروسکوپی به کمک ربات: این روش شبیه به هیسترکتومی لاپاروسکوپی است، اما طی آن ابزار جراحی در خارج از بدن بیمار توسط جراح با استفاده از سیستم پیشرفته رباتیک کنترل می شود.

عوارض جانبی کوتاه مدت هیسترکتومی چیست؟

عوارض جسمی
پس از عمل جراحی برداشتن رحم، ممکن است یک یا دو روز در بیمارستان بمانید. در طول مدت اقامت ، به احتمال زیاد به شما دارو داده می شود تا دردتان را تسکین دهد . هیسترکتومی لاپاروسکوپی گاهی نیاز به بستری ندارد.

در دوران بهبودی ، احتمالاً در روزها یا هفته ها بعد از عمل ، مقداری ترشحات خونین واژن مشاهده خواهید کرد. این کاملاً طبیعی است.

بیشتر افراد می توانند حدود شش هفته پس از هیسترکتومی ابدومینال به فعالیت معمول خود بازگردند.

اگر هیسترکتومی واژینال دارید ، زمان ریکاوری شما به طور معمول کوتاهتر است. باید بتوانید طی سه یا چهار هفته به فعالیتهای معمول خود برگردید.

در هفته های بعد از هیسترکتومی ، ممکن است متوجه شوید:

• درد در محل برش
  • تورم ، قرمزی یا کبودی در محل برش
  • سوزش یا خارش در نزدیکی برش
  • احساس بی حسی در نزدیکی برش یا پایین پا

اگر در طی هیسترکتومی تخمدان های شما را نیز خارج کرده اند ، بلافاصله یائسگی را شروع می کنید. این می تواند باعث شود :

• گرگرفتگی
  • خشکی واژن
  • عرق کردن در شب
  • بی خوابی

عوارض جانبی روحی روانی پس از hysterectomy

رحم یک عضو مهم برای بارداری است. از بین بردن این بدان معنی است که شما قادر به بارداری نخواهید بود ، که می تواند برای بعضی از افراد سخت باشد.

پس از خارج کردن رحم ، پریود شدن شما متوقف خواهد شد . برای برخی این خبر خوشحال کننده است ولی در هر صورت احساس از دست دادن را تجربه می کنند .

از نظر برخی ، بارداری و قاعدگی جنبه های مهم زنانگی هستند. از دست دادن هر دو در یک زمان واحد می تواند با احساسات مختلفی برای فرد همراه باشد .

هیسترکتومی hysterectomy

عوارض جانبی طولانی مدت هیسترکتومی چیست؟

به دنبال هر نوع هیسترکتومی ، دیگر پریود نخواهید شد. شما همچنین نمی توانید باردار شوید. اینها اثرات دائمی عمل هیسترکتومی است.

مشکلات مربوط به پرولاپس اندام بعد از یک هیسترکتومی ممکن است رخ دهد. مطالعه بیش از 150،000 پرونده در سال 2014 نشان داد که 12 درصد از بیماران هیسترکتومی نیاز به عمل پرولاپس اندام لگن دارند.

اگر تخمدان های خود را در طول عمل برداشته باشید ، علائم یائسگی شما ممکن است چندین سال ادامه یابد. اگر تخمدان های خود را پس از عمل دارید، ممکن است یائسگی را زودتر از حد انتظار شروع کنید.

عوارض جانبی یائسگی می تواند شامل موارد زیر باشد:

• خشکی واژن
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • کاهش میل جنسی

اینها همه به دلیل تغییر در استروژن تولید شده توسط بدن شماست. موارد مختلفی وجود دارد که می توانید برای خنثی کردن این اثرات در نظر بگیرید ، مانند درمان جایگزینی هورمون.

آیا خطری سلامتی فرد را پس از عمل جراحی برداشتن رحم تهدید می کند؟

هیسترکتومی یک عمل جراحی بزرگ است و مانند همه جراحی ها ،ریسک هایی را به همراه دارد. این خطرات شامل موارد زیر است:

• خونریزی شدید
  • آسیب به بافتهای اطراف از جمله مثانه ، مجرای ادرار ، عروق خونی و اعصاب