هیسترکتومی hysterectomy یا عمل جراحی برداشتن رحم

هیسترکتومی hysterectomy ، عمل جراحی برداشتن رحم

هیسترکتومی hysterectomy نام یک عمل جراحی برای برداشتن رحم است که برخی زنان به دلیل داشتن شرایط ویژه در لگن با صلاحدید پزشک آن را انجام می دهند البته این گزینه درمانی زمانی انتخاب می شود که سایر روش های درمانی نتیجه بخش نباشند.

دلایل عمل جراحی برداشتن رحم

• فیبروم رحمی که باعث درد ، خونریزی یا سایر مشکلات می شود: هیسترکتومی تنها راه حل قطعی و دائمی برای فیبروئیدها است .
  • پرولاپس رحم (افتادگی رحم) : رحم یک اندام عضلانی است که توسط عضلات و رباط ها حمایت و نگهداری می‌شود و اگر این عضلات یا رباط ها کشیده یا ضعیف شوند دیگر قادر به حمایت از رحم و نگه داشتن رحم در جای خود نیستند و باعث بروز پرولاپس می‌شوند.
  • سرطان رحم ، دهانه رحم یا تخمدان : بسته به نوع سرطان و پیشرفت آن ، گزینه های دیگر شامل پرتودرمانی یا شیمی درمانی است.
  • آندومتریوز

• خونریزی غیر طبیعی واژن : اگر پریود های شما سنگین ،نامنظم یا طولانی مدت در هر دوره باشد در صورت عدم کنترل خونریزی با روش های دیگر ممکن است هیسترکتومی پیشنهاد شود.
  • درد مزمن لگن : گاهی اوقات جراحی آخرین راه حل لازم برای زنانی است که درد مزمن لگن را تجربه می کنند و به وضوح این درد را در رحم احساس می کنند با این حال hysterectomy بسیاری از دردهای لگنی را رفع نمی کند و یک هیسترکتومی غیر ضروری ممکن است مشکلات جدیدی را ایجاد کند پس قبل از انجام جراحی های بزرگ بررسی های دقیق را انجام دهید.
  •  آدنومیوز یا بزرگ شدن رحم : ادنومیوز زمانی رخ می‌دهد که بافت غشای داخلی رحم رشد کرده و وارد دیواره‌ی عضلانی رحم می‌شود.

با عمل جراحی برداشتن رحم شما دیگر نمی توانید باردار شوید پس اگر تصمیم دارید باردار شوید در مورد گزینه های دیگر جراحی از پزشک خود سوال کنید همچنین در مورد سرطان، هیسترکتومی ممکن است تنها گزینه باشد اما در مورد سایر شرایط از جمله فیبروم ها ، اندومتریوز و پرولاپس رحم شما ممکن است در ابتدا درمان های کم تهاجمی را امتحان کنید.

انواع هیسترکتومی

با توجه به علت انجام هیسترکتومی جراح ممکن است تمام یا تنها بخشی از رحم را خارج کند.

• هیسترکتومی‌ ساب‌ توتال subtotal hysterectomy : جراح تنها قسمت فوقانی رحم را برداشته و دهانه رحم را در جای خود نگه می دارد.
  • هیسترکتومی‌ توتال total hysterectomy : در این عمل رحم و دهانه رحم به طور کامل حذف می شوند .
  • هیسترکتومی رادیکال (گسترده) : در radical hysterectomy کل رحم ، بافت اطراف رحم ،دهانه رحم و قسمت بالای واژن را خارج می کنند. هیسترکتومی رادیکال معمولاً فقط در صورت وجود سرطان انجام می شود.

در این جراحی ممکن است تخمدان ها برداشته شوند که به آن اوفورکتومی می گویند ،اگر لوله فالوپ حذف شود به آن سالپنژکتومی salpingectomy می گویند بنابراین هنگامی که کل رحم و هر دو لوله و هر دو تخمدان برداشته شود کل روش را هیسترکتومی و سالپنژکتومی دو طرفه – اوفورکتومی می نامند.

عمل جراحی برداشتن رحم

تکنیک های جراحی هیسترکتومی

جراحان بسته به تجربه جراح ، دلیل هیسترکتومی و سلامت کلی بیمار از روش های مختلفی برای هیسترکتومی استفاده می کنند در ضمن روش hysterectomy زمان بهبودی و نوع زخم را در صورت وجود مشخص می کند.

1. عمل جراحی سنتی یا باز : جراح برشی بزرگ در پایین شکم ایجاد می کند سپس جراح از طریق این برش رحم را خارج می کند  و پس از عمل بیمار معمولاً 2 الی 3 روز در بیمارستان می ماند. بعد از بهبودی جای زخم قابل مشاهده ای در محل برش وجود خواهد داشت.
  2. جراحی حداقل تهاجمی یا MIP : روش های مختلفی در این نوع وجود دارد .
    • هیسترکتومی واژینال : جراح برشی در واژن ایجاد کرده و رحم را از طریق این برش خارج می کند و در پایان برش بسته شده و  جای زخم قابل رویت نیست.
    • برداشتن رحم با لاپاروسکوپی : این عمل جراحی تحت بیهوشی کامل انجام می‌گیرد و در مرحله اول برای ایجاد فضای کاری شکم با گاز دی‌ اکسید کربن پر می‌شود سپس چهار یا پنج برش نیم تا 1 سانتیمتری در ناحیه پایین شکم ایجاد می‌شود که از طریق آنها لاپاروسکوپ و دیگر ابزارهای جراحی وارد شکم می‌شوند.

• هیستروکتومی واژینال با کمک لاپاراسکوپی : جراح از ابزارهای لاپاروسکوپی در شکم استفاده می کند تا به برداشتن رحم از طریق برشی در واژن کمک کند.
    • هیسترکتومی لاپاروسکوپی به کمک ربات: این روش شبیه به هیسترکتومی لاپاروسکوپی است اما طی آن ابزار جراحی در خارج از بدن بیمار توسط جراح با استفاده از سیستم پیشرفته رباتیک کنترل می شود.

عوارض جانبی کوتاه مدت هیسترکتومی چیست؟

عوارض جسمی
پس از عمل جراحی برداشتن رحم ممکن است یک یا دو روز در بیمارستان بمانید و در این مدت به احتمال زیاد به شما دارو داده می شود تا دردتان را تسکین دهد اما هیسترکتومی لاپاروسکوپی گاهی نیاز به بستری شدن ندارد.

در دوران بهبودی احتمالاً در روزها یا هفته های بعد از عمل مقداری ترشحات خونین واژن مشاهده خواهید کرد و این کاملاً طبیعی است. بیشتر افراد می توانند حدود شش هفته پس از هیسترکتومی ابدومینال به فعالیت معمول خود بازگردند.

اگر هیسترکتومی واژینال دارید زمان ریکاوری شما به طور معمول کوتاهتر است و باید بتوانید طی سه یا چهار هفته به فعالیت های معمول خود برگردید. در هفته های بعد از هیسترکتومی ممکن است متوجه شوید:

• درد در محل برش
  • تورم ، قرمزی یا کبودی در محل برش
  • سوزش یا خارش در نزدیکی برش
  • احساس بی حسی در نزدیکی برش یا پایین پا

اگر در طی هیسترکتومی تخمدان های شما را نیز خارج کرده اند بلافاصله یائسگی را شروع می کنید این می تواند باعث :

• گرگرفتگی
  • خشکی واژن
  • عرق کردن در شب
  • بی خوابی

عوارض جانبی روحی روانی پس از hysterectomy

رحم یک عضو مهم برای بارداری است و از بین بردن آن بدان معنی است که شما قادر به بارداری نخواهید بود که می تواند برای بعضی از افراد قابل قبول نباشد. پس از خارج کردن رحم پریود شدن شما متوقف خواهد شد که برای برخی این خبر خوشحال کننده است ولی در هر صورت احساس از دست دادن را تجربه می کنند .

از نظر بعضی زنان بارداری و قاعدگی جنبه های مهم زنانگی هستند و از دست دادن هر دو در یک زمان واحد می تواند با احساسات مختلفی برای فرد همراه باشد .

هیسترکتومی hysterectomy

عوارض جانبی طولانی مدت هیسترکتومی چیست؟

به دنبال هر نوع هیسترکتومی دیگر پریود نخواهید شد همچنین نمی توانید باردار شوید و اینها اثرات دائمی عمل هیسترکتومی است. مشکلات مربوط به پرولاپس اندام بعد از یک هیسترکتومی ممکن است رخ دهد چراکه مطالعه بیش از 150،000 پرونده در سال 2014 نشان داد که 12 درصد از بیماران هیسترکتومی نیاز به عمل پرولاپس اندام لگن دارند.

عوارض جانبی یائسگی می تواند شامل موارد زیر باشد:

• خشکی واژن
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • کاهش میل جنسی

اینها همه به دلیل تغییر در استروژن تولید شده توسط بدن شماست البته موارد مختلفی وجود دارد که می توانید برای خنثی کردن این اثرات در نظر بگیرید مانند درمان جایگزینی هورمون.

آیا خطری سلامتی فرد را پس از عمل جراحی برداشتن رحم تهدید می کند؟

هیسترکتومی یک عمل جراحی بزرگ است و مانند همه جراحی ها ریسک هایی را به همراه دارد که این خطرات شامل موارد زیر است:

• خونریزی شدید
  • آسیب به بافتهای اطراف از جمله مثانه ، مجرای ادرار ، عروق خونی و اعصاب
  • لخته شدن خون
  • عوارض جانبی بیهوشی
  • انسداد روده

چاره خارش و عفونت واژن بعد از عمل هیسترکتومی چیست؟

حتما باید به پزشکتان مراجعه کنید تا نوع عفونت به درستی تشخیص داده شود سپس اقدامات درمانی مثل شستشو، تجویز قرص و پمادهای واژینال انجام می شود .

علت سوزش ادرار پس از جراحی برداشتن رحم چیست؟

معمولا این اتفاق نشانه عفونت است و باید توسط متخصص معاینه شوید و در صورت نیاز آزمایش کامل ادرار را انجام دهید .

بعد از جراحی دچار درد شکمی، نفخ و یبوست شدید شده ام، چطور از این درد خلاص شوم؟

اینها از عوارض بعد از جراحی هستند و جای نگرانی نیست اما برای بهتر شدن وضعیتتان بهتر است پیاده روی داشته باشید، مایعات و غذاهای آبکی بخورید، میوه هایی مثل آلو، انجیر، گلابی و کیوی میل کنید در نهایت اگر بهتر نشدید به پزشک مراجعه کرده و دارو مصرف کنید.

چه میزان خونریزی بعد از جراحی هیسترکتومی نگران کننده است و باید به دکتر برویم؟

تا 6 هفته بعد از جراحی داشتن خونریزی طبیعی است البته انتظار می رود با خوب شدن بخیه ها، خونریزی کم و کمتر شود. اگر بعد از 6 هفته خونریزی قطع نشد و بالعکس شدیدتر هم شد، باید به پزشک مراجعه کنید

آیا عمل برداشتن رحم میل جنسی خانم ها را کم می کند؟

بستگی به وسعت عمل دارد یعنی اگر تخمدان ها خارج نشوند، این جراحی تاثیری در میل جنسی خانم ها نخواهد گذاشت اما اگر به همراه رحم، تخمدان ها هم از بدن زن حذف شوند ممکن است تغییراتی در میل جنسی زنان ایجاد شود که با هورمون درمانی و پمادهای روان کننده قابل حل است .