پرولاپس رحم یا افتادگی رحم

پرولاپس رحم ، افتادگی رحم

پرولاپس رحم یا افتادگی رحم زمانی اتفاق می افتد که ماهیچه ها و رباط های پایین لگن کشیده شده و ضعیف شوند و دیگر پشتیبانی کافی از رحم نکنند در نتیجه رحم به سمت داخل واژن حرکت می کند و در مواردی از واژن بیرون می زند. پرولاپس خفیف رحم معمولاً نیازی به درمان ندارد اما اگر افتادگی رحم باعث ناراحتی شما شود یا زندگی عادی شما را مختل کند نیاز به درمان دارید.

علائم افتادگی رحم

افتادگی خفیف رحم به طور کلی نشانه یا علائمی ایجاد نمی کند. علائم و نشانه های پرولاپس رحمی متوسط ​​تا شدید شامل موارد زیر است:

• احساس کشش یا سنگینی در لگن
  • خونریزی واژن یا افزایش ترشحات واژن
  • بافت بیرون زده از واژن
  • مشکلات ادراری مانند (بی اختیاری) یا احتباس ادرار
  • عفونت مثانه
  • مشکلات در رابطه جنسی
  • مشکلات روده مانند یبوست
  • احساسی شبیه به اینکه روی یک توپ کوچک نشسته اید یا چیزی از شما آویزان است .
  • درد پایین کمر

بیشتر مواقع علائم در صبح کمتر آزار دهنده هستند و با ادامه روز بدتر می شوند.

علت پرولاپس رحم

پرولاپس رحم از ضعف ماهیچه های لگن و بافت های پشتیانی ناشی می شود. علل ضعف عضلات و بافت های لگن شامل موارد زیر است:

• عوامل مرتبط با زایمان از جمله تروما ، زایمان نوزاد بزرگ یا زایمان واژینال
  • اضافه وزن یا چاق بودن
  • سطح پایین استروژن پس از یائسگی
  • یبوست مزمن یا زور زدن با حرکات روده
  • سرفه مزمن یا برونشیت
  • بلند کردن مکرر اجسام سنگین
  • سابقه جراحی لگن
  • بالا رفتن سن
  • عوامل ژنتیکی که  منجر به تضعیف بافت پیوندی می شود

نحوه تشخیص پرولاپس

تشخیص پرولاپس رحم معمولاً با معاینه لگن انجام می شود و در طول معاینه پزشک احتمالاً از شما سؤال می پرسد .

زور بزنید؛ انگار که یبوست دارید . زور زدن به پزشک شما در ارزیابی اینکه رحم تا چه حد در واژن پایین آمده کمک می کند . در حین ادرار جریان ادرار را متوقف کنید این تست قدرت عضلات لگن شما را بررسی می کند.

ممکن است پرسشنامه ای را تکمیل کنید که به پزشکتان کمک می کند تا ارزیابی کند که چگونه پرولاپس رحم بر کیفیت زندگی شما تأثیر می گذارد. این اطلاعات به راهنمایی تصمیمات درمانی کمک می کند.

اگر بی اختیاری شدید دارید پزشک ممکن است آزمایشاتی را برای اندازه گیری عملکرد مثانه توصیه کند همچنین سونوگرافی یا MRI ممکن است به ارزیابی شدت پرولاپس کمک کند.

افتادگی رحم

مراحل افتادگی

پرولاپس رحم را می توان ناقص یا کامل طبقه بندی کرد:

• پرولاپس ناقص رحم: رحم تا حدی در واژن حرکت می کند اما بیرون نمی زند.
  • پرولاپس کامل رحم: بخشی از رحم از شکاف واژن بیرون می زند.

با توجه به شدت افتادگی، رحم درجه بندی می شود :

1. درجه یک : پایین آمدن رحم تا قسمت بالایی واژن
  2. درجه دو : پایین آمدن تا ورودی واژن
  3. درجه سه : دهانه رحم بیرون از واژن قرار گرفته است .
  4. درجه چهار : دهانه رحم و رحم بیرون از واژن قرار گرفته اند .

موارد شدیدتر ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشند اما در مراحل اولیه ممکن است ورزش و تمرینات خاص کمک کنند.

عوارض افتادگی رحم

افتادگی رحم اغلب با افتادگی سایر اعضای لگن همراه است. شما ممکن است تجربه کنید:

• افتادگی مثانه یا سیستوسل (Cystocele) : ضعف بافت پیوندی جداکننده بین مثانه و واژن ممکن است باعث شود تا مثانه به داخل واژن حرکت کند .
  • افتادگی لگن یا رکتوسل (Rectocele) : ضعف بافت پیوندی جداکننده روده و واژن ممکن است باعث برجستگی روده در مهبل شود. در این حالت حرکات روده سخت می‌شود و برای تخلیه‌ی روده باید به داخل واژن فشار وارد کنید.

جلوگیری از پرولاپس

برای کاهش خطر ابتلا به پرولاپس رحم سعی کنید در کنار داشتن یک رژیم غذایی مناسب به ورزش منظم هم بپردازید. رژیم غذایی خوب مانع از یبوست و افزایش وزن می شود که هر دوی این عوامل می توانند زمینه افتادگی رحم را فراهم کنند. انجام تمرینات لگن در همه دوره های زندگی زنان حتی در بارداری بسیار حائز اهمیت است زیرا این تمرینات عضلات لگن را تقویت کرده و جلوی شل شدن و افتادن آنها را می گیرد.

پرولاپس رحم

درمان پرولاپس رحم یا افتادگی رحم

درمان، به شدت پرولاپس رحم بستگی دارد و پزشک ممکن است توصیه کند:

• اقدامات مراقبت از خود : اگر پرولاپس رحم شما بدون علائم یا دارای علائم کم باشد اقدامات ساده مراقبت از خود ممکن است باعث تسکین یا جلوگیری از بدتر شدن پرولاپس شود. اقدامات مراقبت از خود شامل انجام تمرینات کیگل برای تقویت ماهیچه های لگن ، کاهش وزن و درمان یبوست است.
  • Pessary : پساری وسیله ای پزشکی است که داخل واژن قرار می گیرد تا هم از اندام های واژن پشتیبانی کند و هم روشی جهت رساندن دارو و درمان محسوب می گردد.
  • جراحی : پزشک ممکن است برای ترمیم پرولاپس رحم جراحی را توصیه کند. جراحی با حداقل تهاجم (لاپاروسکوپی) یا جراحی واژینال ممکن است گزینه پزشک باشد.

جراحی افتادگی رحم می تواند شامل موارد زیر باشد:

• ترمیم بافت های ضعیف لگن : این عمل جراحی عموماً از طریق واژن انجام می شود اما گاهی اوقات از طریق شکم نیز انجام می شود. جراح ممکن است بافت خود بیمار ،بافت اهدا شده یا یک ماده مصنوعی را برای ترمیم بافت لگنی ضعیف بر روی ساختارهای ضعیف لگن پیوند بزند.
  • هیسترکتومی (برداشتن رحم) : هیسترکتومی ممکن است در موارد خاص برای پرولاپس رحم توصیه شود.

با پزشک خود در مورد تمام گزینه های درمانی خود صحبت کنید تا مطمئن شوید خطرات و مزایای هرکدام را درک کرده اید تا بتوانید بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

آیا امکان افتادگی رحم در سنین پایین یا مجردی وجود دارد؟

چاقی، ورزش نکردن، شل بودن عضلات کف لگن در کنار رفتارهای پرخطر مثل سرفه های شدید در طولانی مدت زمینه افتادگی را در سنین پایین ایجاد می کند.

طناب زدن باعث افتادگی رحم می شود؟

ورزش کردن خوب است اما طناب زدن زمینه افتادگی را ایجاد می کند پس بهتر است در کنار آن ورزش های تقويت کننده عضلات كف لگن را هم انجام دهيد.

همزمان با پرولاپس رحم می شود باردار شد؟

بستگی به شدت افتادگی و نظر پزشکتان دارد در موارد خفیف با انجام ورزش کگل بارداری امکان پذیر است.

من افتادگی رحم خفیف دارم چه مراقبتی لازم است؟

زیر نظر پزشک باشید و به هیچ وجه اجسام سنگین بلند نکنید و ورزش های سنگین انجام ندهید.

احتمال افتادگی رحم بعد از سقط وجود دارد؟

بله برای تشخیص به پزشک مراجعه کنید.