کنترل عوارض یائسگی

کنترل عوارض یائسگی ، راه های کاهش علائم یائسگی

زنان با ورود به مرحله یائسگی تغییرات و عوارضی را تجربه می کنند که برایشان ناخوشایند است و لازم است که راه های کنترل عوارض یائسگی را بدانند. این راه ها می تواند شامل اصلاح سبک زندگی، مصرف داروهای تجویزی توسط پزشک یا مصرف داروها و خوراکی های گیاهی باشد.

برخی عوارض یائسگی جسمی است مانند خشکی واژن، گرگرفتگی و پوکی استخوان و برخی دیگر روحی روانی است مثل افسردگی در نتیجه باید با توجه به نوع عوارض درمان را انتخاب کرد.

راه های کاهش علائم یائسگی

پس از 40 سالگی باید منتظر علائم یائسگی باشید و هرگونه تغییرات در سیکل قاعدگی مثل نامنظم شدن یا کم و زیاد شدن خونریزی را ثبت کنید. در این سالها سعی کنید در دوره های مشخص مثلا 3 ماه یکبار به متخصص زنان مراجعه کنید و با انجام سونوگرافی و آزمایش های لازم، از عملکرد رحم و تخمدان ها آگاه باشید.

شاید لازم باشد برای کنترل علائم پزشک هورمون درمانی را پیشنهاد دهد. این روش می تواند برخی علائم آزار دهنده مثل خشکی واژن را کاهش دهد البته برای همه زنان این روش درمانی نتیجه بخش نیست. اگر در خلق و خوی خود تغییرات چشم گیری را مشاهده کردید به متخصص خود اطلاع دهید شاید لازم باشد که دارو مصرف کنید.

جلوگیری از پوکی استخوان بعد از یائسگی

روزی 4 واحد لبنیات (شیر – دوغ – ماست – کشک) میل کنید و تحت نظر پزشک باشید شاید لازم باشد قرص کلسیم و مکمل ویتامین D مصرف کنید. وزن خودتان را کنترل کنید تا از وارد شدن فشار زیاد بر مفاصل جلوگیری کنید.

کنترل گرگرفتگی بعد از یائسگی

گرگرفتگی و تعریق شبانه از جمله عوارض شایع دوران یائسگی است که نیاز به کنترل آن به خصوص در فصل گرما می باشد.

• سیستم خنک کننده منزل را تنظیم کنید تا مشکلی نداشته باشد و در اوج گرما بیرون نروید.
  • نوشیدنی های گرم مثل چای یا قهوه مصرف نکنید و به جای آن شربت های خنک میل کنید.
  • موقع خواب لباس نخی راحت بپوشید
  • مصرف بذر کتان می تواند کمک کننده باشد. دو یا سه بار در روز یک قاشق غذاخوری از دانه های کتان آسیاب شده را با مقدار زیادی آب مصرف کنید.
  • با یک دکتر طب سنتی مشورت کنید و عصاره کوهوش سیاه را تهیه کرده و میل کنید.
کنترل عوارض یائسگی

سبک زندگی صحیح پس از یائسگی

1. ورزش کنید : اگر تا کنون اهل ورزش نبودید و بدنتان انعطاف لازم را ندارد، پیاده روی روزانه بهترین انتخاب برای شماست.
  2. رژیم غذایی صحیح : وعده های غذایی تان سبک باشد و بدون چربی. خوردن میوه و سبزیجات را به شما توصیه می کنیم همچنین خوردن ماهی و سویا که علائم یائسگی را کم می کنند.
  3. سیگار و الکل ممنوع
  4. این گیاهان دارویی می توانند حالتان را بهتر کنند بدون اینکه عوارضی داشته باشند : بیدمشک، سنبل الطیب، زعفران، بهارنارنج، گل گاوزبان