پرولاپس مثانه
سرطان لوله فالوپ
کولپوسکوپی

کولپوسکوپی Colposcopy

کولپوسکوپی روشی برای بررسی دقیق دهانه رحم ، واژن و بخش بیرونی آلت تناسلی زنان برای علائم بیماری است. در طول کولپوسکوپی ، پزشک از یک وسیله خاص به نام کولپوسکوپ استفاده می کند.

اگر نتیجه آزمایش پاپ شما غیر طبیعی باشد ، پزشک ممکن است Colposcopyرا توصیه کند. اگر پزشک در حین کولپوسکوپی ناحیه غیرمعمول از سلول ها را پیدا کند ، می توان نمونه ای از بافت را برای تست آزمایشگاهی (بیوپسی) جمع آوری کرد.

بسیاری از خانمها قبل از تست کولپوسکوپی اضطراب را تجربه می کنند. اینکه بدانید در طول این عمل قرار است چه اتفاقاتی بیافتد، به شما احساس راحتی بیشتری می دهد.

چرا کولپوسکوپی Colposcopy انجام می شود؟

اگر تست پاپ یا معاینه لگن ناهنجاری را نشان داد ، پزشک شما ممکن است کولپوسکوپی را توصیه کند.

از این آزمایش برای تشخیص موارد زیر استفاده می شود:

• زگیل ناحیه تناسلی
  • التهاب دهانه رحم (cervicitis)
  • تغییرات پیش سرطانی در بافت دهانه رحم
  • تغییرات پیش سرطانی در بافت واژن
  • تغییرات پیش سرطانی در قسمت بیرونی آلت تناسلی زنانه

خطرات

کولپوسکوپی روشی ایمن است که خطرات بسیار کمی را به همراه دارد. به ندرت ممکن است عوارض ناشی از بیوپسی گرفته شده در طول آزمایش ایجاد شود ، از جمله:

• خونریزی شدید
  • درد لگن

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

علائم و نشانه هایی که ممکن است عوارض را نشان دهد شامل موارد زیر است:

• خونریزی از آنچه که معمولاً در طول پریودی خود تجربه می کنید سنگین تر است.
  • لرز
  • درد شدید شکم

آمادگی های لازم برای انجام کولپوسکوپی

برای این منظور پزشک ممکن است توصیه کند که:

• در طول پریودی برای انجام این تست برنامه ریزی نکنید .
  • در همان روز یا 2 روز قبل از از Colposcopy ، رابطه جنسی واژینال نداشته باشید.
  • یک یا دو روز قبل از کولپوسکوپی از تامپون استفاده نکنید.
  • دو روز قبل از انجام این تست ،از داروهای واژینال استفاده نکنید.
  • قبل از مراجعه به پزشک برای انجام این تست ،از داروهای مسکن بدون نسخه ، مانند ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید.

در طول آزمایش کولپوسکوپی چه اتفاقی می افتد ؟

این آزمایش در مطب پزشک متخصص زنان می تواند انجام شود. پس از دراز کشیدن روی میز معاینه، در انتهای میز پاهای خود را در دو طرف میز روی محل مخصوص قرار می دهید . این حالت شبیه حالتی است که در معاینه لگن نیز استفاده می شود .

ابزاری به نام اسپکولوم در داخل واژن قرار میگیرد تا آن را باز کرده و به پزشک شما کمک کند تا دهانه رحم را واضح تر ببیند.

دهانه رحم ، واژن و قسمت بیرونی آلت تناسلی با محلول سرکه یا ید پاک می شود که به پزشک کمک می کند تا مناطق آنرمال را بهتر ببیند. کولپوسکوپ بین پاهای شما تا حد ممکن نزدیک واژن قرار می گیرد ، اما هرگز درون بدن شما نمی رود.

Colposcopy

چه اتفاقی می افتد اگر پزشک در طول کولپوسکوپی ناحیه غیر طبیعی را ببیند؟

در طول این آزمایش، پزشک ممکن است بیوپسی را در مناطقی انجام دهد که به نظر ناسالم هستند.

بیوپسی نمونه برداری از بافت برای معاینه توسط یک آسیب شناس است. یک آسیب شناس می تواند با دیدن نمونه بافت زیر میکروسکوپ سلولهای غیر طبیعی را تشخیص دهد.

کولپوسکوپی می تواند اشاره کند که شما سرطان یا بافت سرطانی دارید ، اما فقط با بیوپسی می توان به طور قطعی تشخیص  داد.

اگر در حین آزمایش ،یک ناحیه غیر طبیعی کوچک وجود داشته باشد، ممکن است پزشک بتواند تمام آن را در حین نمونه برداری از بین ببرد.

آیا کولپوسکوپی عوارض جانبی به همراه داد؟

هیچ عوارض جانبی مستقیمی وجود ندارد که یک کولپوسکوپی ایجاد کند. اما اگر در طول کولپوسکوپی ،نمونه برداری انجام شود ، می توانید برای چند روز ترشح واژن تیره داشته باشید.

این ناشی از راه حلی است که پزشکان از آن برای کاهش خونریزی ناشی از بیوپسی استفاده می کنند. همچنین ممکن است دچار خونریزی ، گرفتگی و درد شدید شوید.

اگر این علائم یا سایر نشانه ها بدتر شود یا از بین نرود ، خونریزی شدید داشته باشید ، درد شدید در قسمت تحتانی شکم یا لگن داشته باشید ، یا تب بعد از Colposcopy وجود داشته باشد، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

مانند قبل از کولپوسکوپی ، هیچ رابطه جنسی واژینال نداشته باشید و از هر نوع محصول یا داروهایی که داخل واژن می شوند استفاده نکنید تا اینکه پزشکتان بگوید که این کارها مشکلی ندارد.

نتیجه آزمایش کولپوسکوپی

کولپوسکوپی

اگر نمونه گرفته شده در طول این آزمایش نشان دهد که بافت پیش سرطانی دارید ، ممکن است برای جلوگیری از پیشرفت سرطان ، حذف بافت لازم باشد.

پزشک روش های مختلف حذف بافت را ممکن است برای شما توضیح دهد. اگر بیوپسی نشان داد که سرطان وجود دارد ، ممکن است شما نیاز به آزمایش های بیشتری قبل از شروع درمان داشته باشید.

پزشک شما به احتمال زیاد شما را به یک متخصص انکولوژی زنان ، که متخصص در معالجه سرطان زنان است ، معرفی می کند.

در حین درمان برای هر نوع بافت سرطانی یا پیش سرطانی ،برای دیدن چگونگی عملکرد روش های درمانی و به دنبال تغییرات غیر طبیعی اضافی ، ممکن است به کولپوسکوپی مجدد نیاز داشته باشید.