کیست درموئید

کیست درموئید Dermoid ، کیست مویی تخمدان

کیست درموئید یک توده کیسه مانند است که از زمان تولد در بدن وجود دارد و داخل این توده مو، مایع، دندان ،بافت پوست و غدد است که پوست و روغن پوست را تولید می کنند که غده ها به تولید این مواد ادامه می دهند و باعث رشد کیست می شوند. کیست مویی تخمدان یک بیماری مادرزادی است که در طی رشد کودک در رحم شکل می گیرد و پس از تولد ممکن است رشد کرده و بزرگ شود .

البته این نوع کیست فقط در تخمدان نیست و می تواند هر کجای بدن تشکیل شود ولی در بیشتر موارد نزدیک به سطح پوست تشکیل می شود البته در بعضی موارد ممکن است در داخل بدن و در بافت های عمیق تر نیز رشد کنند که به این معنی است که تشخیص آنها ممکن است تا اواخر زندگی رخ ندهد.

محل کیست مویی نوع آن را تعیین می کند و انواع رایج کیست مویی عبارتند از :

• کیست درموئید اطراف چشم (Periorbital) : این نوع کیست معمولا در سمت راست ابروی راست و سمت چپ ابروی چپ دیده می شود که از هنگام تولد وجود دارد اما ممکن است تا ماه ها یا سال ها بعد قابل مشاهده نباشد . علائم اگر وجود داشته باشند جزئی هستند و خطر کمی برای بینایی یا سلامت کودک وجود دارد با این حال اگر کیست آلوده شود درمان سریع عفونت و حذف کیست با جراحی ضروری است.کیست درموئید Periorbital
  • کیست درموئيد داخل جمجمه : کیست مویی داخل جمجمه بسیار نادر است و اگر مشکلاتی ایجاد کند ممکن است یک جراح مغز و اعصاب بتواند آنها را از بین ببرد.
  • کیست درموئید در سینوس بینی : یک اختلال نا شایع مادرزادی است که می تواند با سیستم عصبی مرکزی ارتباط داشته و سبب عوارض خطرناکی گردد همچنین حذف این کیست ها بسیار پیچیده است.

• کیست درموئید ستون فقرات : این کیست خوش خیم بر روی ستون فقرات شکل می گیرد و به جاهای دیگر پخش نمی شود ،ممکن است بی ضرر باشد و نشانه ای ندارد با این حال کیست مویی ستون فقرات ممکن است باعث وارد شدن فشار بر ستون مهره ها و اعصاب نخاعی شود در این صورت لازم است که با استفاده از جراحی کیست برداشته شود.
  • کیست درموئید تخمدان : این نوع کیست در داخل یا روی تخمدان شکل می گیرد و برخلاف سایر کیست های تخمدانی که مربوط به دوران قاعدگی زنان است، هیچ ارتباطی با عملکرد تخمدان ندارد.
    مانند سایر انواع کیست های Dermoid ، کیست مویی تخمدان قبل از تولد ایجاد می شود و یک زن ممکن است چندین سال کیست درموئید تخمدان داشته باشد اما در طول آزمایش لگن متوجه آن شود.
    این کیست ممکن است باعث پیچ خوردگی ،عفونت ،پارگی و سرطان شود البته جای نگرانی نیست زیرا این نوع کیست می تواند با عمل جراحی معمولی یا با جراحی لاپاروسکوپی برداشته شود.

علل و علائم کیست Dermoid تخمدان

این نوع کیست در دوران جنینی ایجاد می شود با این حال علت آن مشخص نیست اگر کیست تخمدان مویی به اندازه کافی بزرگ شده باشد ممکن است احساس درد در ناحیه لگن در نزدیکی کیست داشته باشید و این درد ممکن است در دوران چرخه قاعدگی بیشتر شود.

چگونه کیست مویی تخمدان تشخیص داده می شود؟

معاینه لگن ممکن است وجود یک کیست درموئید تخمدان را نشان دهد و آزمایش تصویربرداری که ممکن است پزشک شما برای تشخیص این نوع کیست استفاده کند سونوگرافی لگنی است. پزشک شما همچنین می تواند از سونوگرافی ترانس واژینال استفاده کند که در طول این آزمایش سونوگرافی از طریق واژن انجام می شود و همانند سونوگرافی لگن، تصاویر با استفاده از امواج صوتی ایجاد خواهند شد.

کیست درموئید تخمدان

درمان کیست درموئید تخمدان

تنها گزینه درمانی برای کیست مویی جراحی است و محبوبترین روش جراحی لاپاراسکوپی کیست درموئید تخمدان می باشد زیرا در صورت عدم درمان ممکن است این کیست باعث چرخش و اختلال در جریان خون تخمدان شده و مشکلات نازایی را برای فرد ایجاد کند.

قبل از عمل نکاتی از طرف پزشک مطرح می شود مانند تاریخچه پزشکی، علائم، ریسک یا وجود عفونت، تحمل برای عمل و داروهایی که پس از جراحی مورد نیاز است و اما در مورد جراحی باید گفت که دو نوع جراحی برای کیست مویی تخمدان در نظر گرفته می شود :

• سیستکتومی Cystectomy : می تواند به روش سنتی (باز) یا به روش لاپاراسکوپی انجام شود و در این جراحی تمام سعی جراح بر این است که در حین برداشتن کیست تخمدان بخش اعظم تخمدان دست نخورده باقی بماند چرا که وجود آن برای باروری ضروری است.
  • اوفورکتومی Oophorectomy : اوفورکتومی روشی به منظور برداشتن یک یا هر دو تخمدان است زیرا اگر کیست تخمدان آسیب جدی به تخمدان وارد کرده باشد و یا در ابعاد بزرگی باشد و یا به دلایل تخصصی که فقط پزشک متخصص می تواند تصمیم بگیرد، این جراحی انجام می شود .