کیست فانکشنال

کیست فانکشنال ، کیست تخمدان عملکردی

کیست فانکشنال Functional کیسه ای است که در سطح تخمدان زنان در زمان تخمک گذاری و یا بعد از آن تشکیل می شود این کیسه تخمک بالغ را نگه می دارد و اغلب بعد از آزاد شدن تخمک از بین می رود اما در صورتی که تخمک آزاد نشود یا کیسه پس از آزاد کردن تخمک بسته شود کیسه با مایع متورم می شود. کیست تخمدان عملکردی متفاوت از تومورهای تخمدانی است که به علت مشکلات دیگری مانند سرطان ایجاد می شود البته اکثر این کیست ها بی ضرر هستند و علائمی ندارند و بدون درمان از بین می روند اما اگر یک کیست بزرگ شود می تواند پیچ ​​و تاب، پارگی یا خونریزی داشته باشد و می تواند بسیار دردناک باشد .

علت بروز کیست فانکشنال

کیست عملکردی به دلیل تغییرات جزئی در مسیر تخمک گذاری و آزادسازی تخمک در تخمدان ایجاد می شود و دو نوع کیست تخمدان عملکردی وجود دارد :

کیست فانکشنال
  1. کیست فولیکولار : زمانی اتفاق می افتد که یک کیسه در تخمدان یک تخمک را آزاد نکند و کیسه با مایع متورم شود.
  2. کیست لوتئال : هنگامی رخ می دهد که کیسه تخمک را آزاد می کند و سپس با مایع پر و بسته می شود.

علائم و نشانه های کیست تخمدانی Functional

بیشتر کیست های عملکردی تخمدان علائم و نشانه ای ندارند اما بزرگ شدن کیست احتمال دارد باعث ایجاد علائم شود که عبارتند از:

• درد یا تیر کشیدن پایین شکم معمولا زمانی که وسط عادت ماهیانه هستید
  • تأخیر در شروع دوره قاعدگی شما
  • خونریزی واژینال هنگامی که پریود نیستید

برخی از کیست های عملکردی ممکن است پیچ خورده و یا پاره شود و دچار خونریزی شود در این صورت علائم زیر را خواهید داشت :

• درد شدید ناگهانی که اغلب با تهوع و استفراغ همراه است
  • درد در طول یا بعد از رابطه جنسی

اگر این علائم را دارید بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید زیرا برخی از کیست های پاره شده به اندازه کافی خونریزی می کنند که برای جلوگیری از خونریزی شدید اقدامات پزشکی ضروری است.

چگونه کیست Functional تشخیص داده می شود؟

پزشک ممکن است یک کیست تخمدان را در معاینه لگن پیدا کند و می تواند از سونوگرافی لگن استفاده کند تا مطمئن شود که کیست با مایع پر شده است یا خیر .اگر پزشک خود را برای درد لگن یا خونریزی ملاقات کنید ممکن است مراحلی که گفتیم را برای تشخیص قطعی انجام دهد به این معنی که از علائم و دوره قاعدگی شما سوال خواهد کرد و معاینه لگن را انجام خواهد داد و ممکن است سونوگرافی لگن را نیز انجام دهد.

کیست تخمدان عملکردی

درمان کیست تخمدان فانکشنال

اکثر کیست های عملکردی بدون درمان از بین می روند و پزشک شما ممکن است استفاده از دارو و گرما را برای کاهش درد جزئی پیشنهاد کند اما اگر کیست بزرگ است و خونریزی می کند یا باعث درد شدید می شود می توانید جراحی را برای برداشتن آن انجام دهید و پزشک شما ممکن است پیشنهاد کند که قرص های ضد بارداری مصرف کنید که مانع تخمک گذاری می شود و از تشکیل کیست جدید جلوگیری می کند.