سرطان واژن و سرطان مهبل

سرطان واژن ، سرطان مهبل

سرطان واژن یک بیماری نادر است و با نام های سرطان مهبل و سرطان وولو نیز معرفی می شوند که معمولا زنان بالای 50 سال را درگیر می کند . این نوع سرطان در سلول های موجود در سطح مهبل رخ می دهد و اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود درمان راحت تر است چراکه با پیشرفت سرطان ،بیماری از راه کانال تولد اندام های دیگر را درگیر می کند .

درست است که این بیماری را هم سرطان واژن و هم سرطان مهبل یا وولو معرفی کردیم اما باید بدانید که سطح بیماری و موقعیت آن در تعیین این نامگذاری موثر است . اگر بیماری لب های واژن را درگیر کرده باشد آن را سرطان مهبل نامگذاری می کنند و اگر بیماری در کانال تولد یا لوله واژن (قسمت داخلی واژن) باشد آن را سرطان واژن معرفی می کنند .

علائم سرطان واژن و مهبل

ممکن است در مراحل اولیه بیمار هیچگونه علائم و نشانه ای نداشته باشد اما علائم احتمالی عبارتند از :

• خونریزی بین پریودها
  • خونریزی پس از یائسگی
  • خونریزی در طول رابطه جنسی یا پس از آن
  • درد لگن
  • احساس درد به هنگام ادرار (در صورتی که سرطان به مثانه گسترش یابد)
  • خونریزی مقعد (در صورتی که سرطان به مقعد گسترش یابد)
  • خارش لبه های واژن
  • سوزش لبه های واژن
  • وجود و احساس توده هایی در قسمت خارجی واژن (بزرگ یا کوچک)
  • وجود زخم هایی در قسمت خارجی واژن که ممکن است با عفونت همراه باشد.

سرطان مهبل

علل سرطان مهبل

عوامل سرطان واژن به بررسی دلایلی که احتمال ابتلای زنان به این بیماری را افزایش می دهد می پردازد هرچند که علت دقیق این بیماری مشخص نیست .

• مصرف سیگار و الکل احتمال ابتلا به این سرطان را افزایش می دهد .
  • داشتن شرکای جنسی متعدد
  • سابقه خانوادگی
  • سن بالای 60 سال
  • سرطان دهانه رحم در برخی زنان منجر به ابتلا به سرطان وولو می شود .
  • ویروس پاپیلوم انسانی یا HPV نام آشنایی برای زنان است چراکه این ویروس مسئول بسیاری از بیماری های مقاربتی مثل زگیل تناسلی است . برخی از انواع این ویروس منجر به سرطان های دستگاه تناسلی می شود .
  • ویروس HIV ویروس عدم کارآیی سیستم ایمنی است و در زنانی که مبتلا به این ویروس هستند احتمال ابتلا به سرطان مهبل بالاست .

راه های تشخیص سرطان واژن

بهترین کار برای زنان مراجعه به متخصص زنان و انجام معاینه لگنی در دوره های زمانی منظم است . در طول معاینه پزشک بررسی های لازم را انجام می دهد و اگر مورد مشکوکی مشاهده شد تست پاپ اسمیر انجام می شود .

اگر در نتیجه تست سلول های غیرطبیعی دیده شود ، پزشک کولپوسکوپی را پیشنهاد می دهد زیرا با کولپوسکوپی می تواند به بررسی دقیق قسمت خارجی مهبل، واژن و دهانه رحم بپردازد و در صورت نیاز نمونه برداری کند .

سرطان واژن

درمان سرطان وولو

برای درمان سرطان واژن یا مهبل بیشتر پرتودرمانی و جراحی مدنظر است و در برخی موارد شیمی درمانی می تواند کمک کننده باشد و هرچه زودتر تشخیص داده شود احتمال درمان و سرعت آن بیشتر است .